اخبارجهانجهان اسلام

درخواست آوارگان روهینگیا برای بازگشت به کشورشان

مسلمانان روهینگیا، چند سالی است که از ترس کشته شدن توسط ارتش حکومت نظامی میانمار از کشور خود فرار کرده و به کشور بنگلادش پناه برده اند. 

حالا هزاران نفر از آوارگان روهینگیایی در بنگلادش خواستار بازگشت به کشور خود در سال ۲۰۲۳ شدند.

هزاران مسلمان روهینگیا در یک اردوگاه پناهجویان در سواحل جنوب شرقی بنگلادش در راهپیمایی‌های گسترده شرکت کرده و خواستار بازگشت صلح‌آمیز و با عزت به وطن خود در میانمار در سال ۲۰۲۳ شدند.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی‌، بنرهایی با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده: «سال ۲۰۲۳ باید سال بازگشت ما به خانه باشد»، «روهینگیا می‌خواهند در سال ۲۰۲۳ لبخند بزنند».

آنها از اینکه فرزندانشان بدون آموزش و مراقبت در شرایط نامطمئن نسبت به بازگشت مسالمت‌آمیز و آبرومندانه به خانه و شرایط بدی در ۳۳ کمپ پر ازدحام در بنگلادش درحال بزرگ‌ شدن هستند، ابراز ناراحتی کردند.

رهبران آوارگان روهینگیایی از جامعه جهانی خواستند تا فشار مناسبی را بر دولت میانمار اعمال کند تا آنها حقوق شهروندی خود را بازیابند و سالم به خانه‌های خود بازگردند.

به گفته سازمان ملل متحد، ارتش میانمار و شبه‌نظامیان بودایی از ۲۵ آگوست ۲۰۱۷ حملات و قتل عام‌های وحشیانه را علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت آراکان آغاز کرده‌اند که بر اساس گزارش این سازمان، هزاران نفر از آنها را کشته و نزدیک به یک میلیون آواره و مجبور به مهاجرت به بنگلادش شدند.

دولت میانمار، آوارگان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌داند، در حالی که توسط سازمان ملل متحد به عنوان اقلیتی که با بیشترین آزار و اذیت‌ روبرو هستند، طبقه‌بندی شده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان یونیسف، حدود یک میلیون مسلمان روهینگیا در حال حاضر در کمپ پناهندگان در شهر کوکس بازار بنگلادش زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا