اخبارجهانجهان اسلام

نگاهی به زندگی شهید آیت الله نمر به بهانه هفتمین سالگرد اعدام وی

امروز، دوم ژانویه، برابر است با سالگرد اعدام شهید آیت الله نمر باقر النمر، روحانی سرشناس شیعه عربستان.

فردیکه مقام های آل سعود به ویژه “محمد بن سلمان” شاهزاده جوان این خاندان فکر می کرد با اعدام وی می تواند صدای اعتراضی او را خفه کند اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه بعد از اعدام و جدا کردن سر از بدن شیخ و ریختن خونش، صدای وی به گوش همه جهانیان رسید و آل سعود را یک بار دیگر رسوا کرد.

نِمِر باقر النَمِر، مشهور به شیخ نمر متولد ۱۳۳۸ در استان شیعه نشین قطیف در شرق عربستان سعودی بود. او روحانی شیعه اهل عربستان و منتقد حکومت آل سعود بود که با حکم دادگاه سعودی در سال ۱۳۹۴ اعدام شد.

وی تحصیلات دینی خود را در ایران و سوریه تکمیل کرد و پس از بازگشت به عربستان به فعالیت‌های دینی، اجتماعی و سیاسی پرداخت؛ از جمله برپایی مراسم مذهبی مانند نماز جمعه، برگزاری تجمعات سالروز تخریب بقیع، نقد سیستم حکومتی عربستان سعودی و دفاع از حقوق شیعیان عربستان. 

شیخِ نمر خواهان برگزاری انتخابات آزاد و از بین رفتن سیاست‌های تبعیض‌آمیز نسبت به شیعیان بود و به علت این فعالیت‌ها بارها و بارها بازداشت شد.

در آذر ۱۳۹۳ شمسی، دادگاه عربستان او را با اتهام‌های محاربه، داشتن عقاید انحرافی، خودداری از تبعیت نسبت به حکومت، تشویق به سرنگونی نظام سیاسی، به اعدام محکوم کرد.

الشيخ نمر باقر النمر

صدور حکم اعدام برای آیت الله نمر، واکنش‌ها و مخالفت‌های زیادی از سوی محافل حقوق بشری و مسلمانان به ویژه شیعیان سراسر جهان در پی داشت با این حال، در ۱۲ دی ۱۳۹۴ش، این حکم پس از امضای پادشاه سعودی اجرا شد و در پی آن اعتراض های بسیاری از سوی شیعیان جهان نسبت به حاکمان عربستان در گرفت. 

مراجع تقلید شیعه در پیام‌ها و سخنان خود به مناسبت شهادت شیخ نمر،‌ حکومت عربستان را مسئول عواقب این اعدام دانستند.

آل سعود قصد داشت با اعدام شیخ نمر، صدای اعتراضی او را خفه و خاموش کند اما تاریخ و وقایع رخ داده در این هفت سال نشان می دهد که هرگز چنین اتفاقی نیفتاده و حس و اراده اعتراض در دل و قلب میلیون ها شهروند عربستانی به ویژه شیعیان همچنان وجود دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا