اخبارایرانجهان

افزایش آمار مهاجرت از ایرانروزنامه دنیای اقتصاد چاپ ایران نوشت : آخرین آمار مهاجران ایرانی که ثبت‌شده، ۶۵هزار نفر در سال است که رکورد تازه‌ای برای ایران است.

این آمار ظرف سال آینده و با ثبت خروجی‌های تازه، افزایش خواهد یافت. دکتر بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه مهاجرت ایران گفت: بر اساس آمار یونسکو و بانک جهانی در سال ۲۰۲۲، هزینه‌کرد عمومی در بخش آموزش و سلامت برای سرمایه انسانی خروجی (مهاجر خروجی) ۴۵ هزار و ۵۹ دلار در بخش سلامت و ۶۹ هزار و ۵۴۱ دلار ‌هزینه سه دوره آموزش ابتدایی، متوسطه و عالیه طی ۲۳ سال زندگی فرد است. ساده سخن آنکه عددی نزدیک به ۱۲۰ هزار دلار در مجموع با مهاجرت هر فرد تحصیلکرده به کشور خسارت وارد می شود.

در عین حال، در سال ۲۰۱۹، در مجموع ۴۲هزار و ۱۲۳ ایرانی از طریق ویزای کاری و تحصیلی از کشور خارج شده‌اند. هزینه تحصیل و بهداشت این گروه در مجموع معادل دو میلیارد دلار بوده است.

این موج مهاجرت بویژه در چهار ماه اخیر پس از اعتراضات در ایران بیش از پیش سرعت گرفته است. بر پایه گزارش های رسیده به رسانه ها جوانان و معترضان زیادی اعم از کسانیکه تحت تعقیب نیروهای امنیتی هستند و نیز سایر افرادی که به دلیل مشارکت در اعتراضات بیم بازداشت دارند عزم خروج از کشور و مهاجرت همیشگی کرده اند.

حتی پیش از بهمن 57 موج های مهاجرتی ایرانیان به اروپا و آمریکا آغاز شده بود و موج اخیر به نظر می رسد هفتمین موج مهاجرت پس از روی کار آمدن نظام ولایت فقیه در ایران باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا