اخبارجهانجهان اسلام

تلاش گسترده برای بازسازی کتب خطی مربوط به عاشورا و امام حسین علیه السلام

دکتر احمد العلیاوی، مسئول موسسه کتب خطی عراق، طی اظهاراتی از قصد و نیت این موسسه برای بازسازی و ترمیم کتاب های خطی مربوط به فاجعه عاشورا و امام حسین علیه السلام پرده برداشت‌.

وی در این باره گفت: ما در طرح جدید این موسسه قصد داریم ۴۷ هزار کتاب خطی را بازسازی و ترمیم کنیم. تعداد قابل توجهی از این کتب مربوط به فاجعه عاشورا و امام حسین علیه السلام است.

دکتر العلیاوی همچنین گفت: عمر برخی از این کتاب ها به بیش از ۱۲۵۰ سال می رسد لذا کتبی بسیار تاریخی و ارزشمند به شمار می روند. هدف ما از این کار، حفظ تاریخ و میراث عراق است تا جلوی از بین رفتن آن را بگیریم.

او همچنین افزود: در بین این کتب خطی، کتاب هایی از ادیان و مذاهب و قومیت های مختلف عراق وجود دارد. در این طرح بازسازی، از تیم های کارشناسی اروپایی نیز کمک گرفته ایم.

مسئول موسسه کتب خطی عراق در ادامه افزود: این طرح شامل بازسازی برخی لوح های خطی عربی هم می شود. در طول قرن های گذشته، رطوبت و ومود حشرات و برخی اقدام های مردم، موجب آسیب به این آثار شده است.

وی درباره زبان های این کتب و لوح های خطی گفت: در میان این کتب و لوح ها، کتاب های خطی لوح هایی به زبان های عربی، فارسی، ترکی استانبولی، عِبری و کردی دیده می شود. این، خود نشان دهند تنوع فرهنگی و قومیتی در عراق است.

دکتر العلیاوی افزود: این آثار در ایام جنگ آمریکا و همپیمانانش علیه عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی، در منطقه ای در حومه شهر بغداد پنهان شده بودند. اهالی این منطقه که از وجود آن اطلاع داشتند، جلوی هرگونه سرقت و دست برد زدن به آن را گرفتند.

وی افزود: از مهم ترین و ارزشمند ترین آقار موجود، کتب خطی و لوح های مربوط به امام حسین علیه السلام و مراسم عاشورای حسینی است. امیدواریم با تیم های حرفه ای که در اختیار داریم بتوانیم هر سال حداقل ۱۰۰ کتاب را بازسازی کنیم. در صورت تحقق این امر، رکوردی جدید در این زمینه خواهیم زد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا