اخبارافغانستانجهانجهان اسلام

گزارش شبکه خبری BBC درباره کشته شدن شهروندان غیر نظامی افغانستان توسط نیروهای ارتش انگلیس

ارتش ایالات متحده آمریکا و انگلیس، در سال های حضور خود در خاک افغانستان، بارها و بارها مرتکب جنایت هایی علیه شهروندان غیر نظامی افغانستان شدند.

در همین راستا شبکه خبری BBC اخیرا با انتشار گزارشی، به بررسی دقیق تر جزئیات جنایتی که موجب کشته شدن 54 شهروند غیر نظامی افغانستان گردید، اشاره کرد.

شبکه خبری BBC در برنامه ای تحت عنوان “پانوراما” گزارشی منتشر کرد و در آن به ماجرای کشته شدن دست کم 54 شهروند غیر نظامی افغانستان توسط سربازان نیروی هوایی ارتش انگلیس، پرداخت.

این گزارش، با “وحشتناک” توصیف کردن شیوه کشته شدن این شهروندان افغانستان، بر لزوم تحقیق و بررسی دقیق علت و چگونگی این جنایت و روشن شدن جوانب مختلف آن و نیز محاکمه و مجازات دو نیرویی که عامل این جنایت بودند، تأکید کرد.

در گزارش شبکه خبری BBC  آمده: تحقیقات در این باره چهار سال به طول انجامید. مشخص شد که ژنرال “مارک کارلتون سمیث” که در زمان وقوع جنایت، فرماندهی نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان را بر عهده داشت، در این جنایت دست داشته است.

این گزارش همچنین افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شد که بسیاری از مسئولان رده بالای ارتش انگلیس در افغانستان، از وقوع جنایت توسط ژنرال “مارک کارلتون سمیث” اطلاع داشته اما در برابر آن سکوت کردند و هیچ گزارشی در این باره به مقام های مافوق خود ارائه نکردند.

طبق قانون انگلیس، اطلاع یافتن از یک جنایت و عدم اطلاع رسانی در مورد آن به مقام های ما فوق، خود نیز جرم به شمار می رود و فرد خاطی باید محاکمه و مجازات شود.

بر اساس این گزارش، در پی روشن شدن جوانب مختلف این جنایت، وزارت دفاع انگلیس تحقیقات در مورد بسیاری از دیگر عملیات های ارتش انگلیس به ویژه عملیات هایی که شبانه انجام می شد را آغاز کرد تا در صورت وقوع جنایت هایی دیگر، به آنها نیز رسیدگی کند.

طبق این گزارش، این تحقیقات عمدا به عملیات های مربوط به اواسط سال 2010 تا اواسط 2013 میلادی مربوط می شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا