اخبارایرانجهان

شاخص آزادی مطبوعات در خاورمیانه بدتر شده است

شاخص آزادی مطبوعات، در کشورهای خاورمیانه از بد به بدتر رسیده است. در سال 2022 اکثر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر شاخص های آزادی مطبوعات دچار افت شدیدی شده اند و شدیدترین کاهش این شاخص ها در تونس مشاهده شده است.

گزارشگران بدون مرز RSF که در پاریس مستقر هستند و همه ساله این گزارش را انتشار می دهند این هفته فهرست سالانه آزادی مطبوعات خود را منتشر کردند و طی آن به بررسی وضعیت روزنامه نگاری در 180 کشور جهان پرداختند.

در این گزارش آمده: در لبنان، فشار سیاسی بر رسانه‌ها «قوی‌تر از همیشه است». عراق و ایران نیز به ترتیب 9 و 4 پله سقوط کرده اند و عراق در رده 172 قرار دارد. ایران همچنان در بین 10 کشور بد جهان از نظر آزادی مطبوعات و بدترین کشور منطقه با رتبه 178 باقی مانده است.

بویژه سرکوب و بازداشت و تهدید روزنامه نگاران ایرانی پس از فوت مهسا امینی و آغاز اعتراضات در چهار ماه اخیر بیش از پیش رتبه ی آزادی مطبوعات در ایران را کاهش داده است. اردن، ترکیه و سوریه به ترتیب 9، 4 و 2 رتبه بالاتر هستند. اما این گزارش تاکید کرد که وضعیت در ترکیه و سوریه “بسیار بد” باقی مانده است. ترکیه در رده 149 و سوریه در رده 171 قرار دارد. 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا