اخبارجهان

برگزاری هفتمین سالگرد اعدام شهید آیت الله نمر

اعدام یک روحانی شیعه به نام آیت الله نمر باقر النمر را می توان یکی از ظالمانه ترین جنایت های آل سعود در نیم قرن گذشته نامید.

این روحانی شیعه که تنها جرمش دفاع از حقوق شهروندان عربستان به خصوص شیعیان در برابر حکومت آل سعود و انتقاد از رفتارهای ضد انسانی این حکومت بود، هفت سال پیش با استفاده از شمشیر، اعدام، و سر از بدنش جدا شد و به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

فعالان مدنی و معارضان حکومت عربستان اعلام کردند که هفتمین سالگرد شهادت آیت الله شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه این کشور را با شعار «شهید کرامت» گرامی می‌دارند.

به همین مناسبت برنامه‌هایی از اواخر دسامبر ۲۰۲۲ آغاز و تا دهم ژانویه ۲۰۲۳ در تعدادی از کشورها برگزار می‌شود.

مخالفان آل سعود در بیانیه‌ای درباره اهمیت این شعار اعلام کردند که هدف آن معرفی شیخ شهید نمر است.

در این بیانیه آمده: کرامت یک حق عالی انسانی است که هیچکس حق ندارد آن را سلب کند. شیخِ شهید همیشه در سخنان خود بین عزت و شهادت پیوند برقرار می‌کرد و معتقد بود که سرانجام به شهادت خواهد رسید.

در این بیانیه به شرایط ناگواری که منطقه در نتیجه سیاست های ناعادلانه محمد بن سلمان از سر می‌گذراند و سرکوب، دستگیری، کشتار، محو هویت و ضربه به نظام ارزش‌های دینی و اجتماعی حکومت عربستان در  کنار حمله به کشورهای همسایه اشاره شده است.

در ادامه این بیانیه آمده: این شعار یادآور جنایت اعدامی است که حکومت سعودی دوم ژانویه ۲۰۱۶ مرتکب شد و مخاطب آن کسانی هستند که به فکر میهن خود و آینده فرزندان خود در عربستان هستند و برای همه کسانی که در درجه اول خشنودی خداوند متعال را می‌طلبند. کسب عزت مستلزم مطالبه حقوق مشروع از جمله آزادی، برابری و عدالت است که رژیم سعودی آنها را نقض کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا