اخبارجهانجهان اسلامعراق

آغاز سومین کنفرانس بین المللی “احیای میراث علمای کربلا، با محوریت اندیشه و رهبری آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی

سومین کنفرانس بین المللی “احیای میراث علمای کربلا، با محوریت اندیشه و رهبری آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی“ با حضور صدها تن از علما، روحانیون، طلاب، دانشجویان، پژوهشگران، فعالان و چهره های برجسته دینی، فرهنگی، اجتماعی و برخی مسئولان محلی و غیر محلی در حرم مطهر امام حسین علیه السلام آغاز شد.

در این کنفرانس بین المللی، ده ها مهمان از خارج از عراق هم حضور یافته اند.

هدف از برگزاری این کنفرانس، علاوه بر معرفی جوانب مختلف زندگی مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی (قدس سره)، بررسی اندیشه و جایگاه علمی و سیاسی این عالم و رهبر شیعی در انقلاب ۱۹۲۰ عراق علیه اشغالگران برتانیایی، است.

استاد حسن رشید عبایچی، تولیت آستان مقدس حسینی در سخنرانی خود در ابتدای این کنفرانس، گفت: احیای میراث علما، مراجع و رهبران شیعه و از جمله مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی (قدس سره) به منزله احیای میراث امت است. این عالم بزرگوار در شیراز متولد شد اما مدت زیادی از عمر با برکت خود را در عراق زندگی کرد و رهبری انقلاب مردمی ۱۹۲۰ مردم عراق علیه اشغالگران انگلیس را بر عهده داشت و در طول عمر خود، اهمیت بسیار زیادی به دفاع از دین و مذهب شیعه داد و در این راه از هیچ تلاش، کوشش یا هزینه مادی و معنوی کوتاهی نکرد.

وی در ادامه: افزود: مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی (قدس سره) علاوه بر علم فراوانی که داشت، در زهد و تقوا هم کم نداشت و نمونه بارزی از یک عالم تمام و کمال بود و اخلاق ایشان زبان زد شد. ایشان مانند ستاره ای درخشان در جامعه شیعه بود و نه تنها از نظر سیاسی و دینی فعال بود، بلکه بسیار مردمی بود و خدمات فراوانی برای مردم عراق ارائه کرد و نمونه یک انسان کامل و آزاده بود و نور حضور ایشان در میان مردم، در سراسر عراق و حتی دیگر کشورها تابیده می شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا