اخبارجهانجهان اسلام

پیگیری کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت مسلمانان اویغور

به گزارش رویترز، «فولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد جمعه 18 آذر 1401 گفت که می‌خواهد با پکن در ارتباط با یافته‌های گزارشی که توسط سلف وی (میشل باشله) منتشر شده بود؛ در تعامل باشد. این گزارش گفته بود که رفتار چین با اویغورها و سایر مسلمانان در منطقه سین کیانگ ممکن است جنایت علیه بشریت باشد.

دست و پنجه نرم کردن با سوابق حقوق بشر چین، یکی از سخت ترین چالش ها در میان ده ها چالش حقوق بشری است که فولکر ترک کمیسر عالی جدید از زمان شروع کارش در ماه اکتبر با آن مواجه است.

رویترز فاش کرده بود که پکن کمیسر سابق حقوق بشری سازمان ملل را تحت فشار قرار داد تا این گزارش را منتشر نکند اما او این کار را در دقایق پایانی دوره ریاست خود بر این نهاد انجام داد.

ترک در کنفرانس خبری ژنو در اولین اظهارنظر عمومی خود در مورد این موضوع از زمان تصدی مسئولیت گفت: گزارشی که در 31 اوت منتشر شد، گزارش بسیار مهمی است و نگرانی های بسیار جدی در زمینه حقوق بشر را برجسته کرده است.

او گفت: من شخصا به تعامل با مقامات (چین) ادامه خواهم داد. بسیار مصمم به انجام این کار هستم. امید بهار جاودانه است.

چین که اتهامات سین کیانگ را رد می کند، قبلاً اعلام کرده بود که پس از انتشار این گزارش، درهای همکاری با دفتر حقوق بشر سازمان ملل را می بندد.

سازمان ملل، کشورهای عمدتاً غربی و همچنین گروه‌های حقوق بشری، چین را به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و شکنجه آنها متهم می‌کنند. آنها همچنین چین را به فشار بی‌امان بر 10 میلیون جمعیت مسلمان در ترکستان از جمله تلاش برای کنترل جمعیت آنها متهم می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا