اخبارایرانجهانجهان اسلام

تلاش نظام ایران در استفاده ابزاری از تيم ملی فوتبال و امام جمعه های ايران

در پایان سومین ماه اعتراضات سراسری در ایران هم حاکمیت و هم معترضان چه در عرصه خیابان و چه در فضای مجازی سعی کردند از برد و باخت در مستطیل سبز به سود خود بهره ببرند.

حتی پیش از دیدار جنجال برانگیز تیم ملی فوتبال ایران با سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران ، معترضان طی فراخوانی تیم ملی فوتبال ایران را تیم ملی حاکمیت سیاسی و نه تیم ملی مردم ایران قلمداد کرده و خواستار تحریم آن شده بودند.

در آستانه جام جهانی فوتبال 2022 قطر ، دیدار تیم ملی ایران با ابراهیم رئیسی و انتشار عکسهای بیرانوند و چشمی به شکل دست به سینه و تعظیم گونه در برابر رئیس دولت ایران این شائبه را دامن زد که اعضای تیم ملی فوتبال درست در میانه اعتراضات خونبار مردم ایران در حال کرنش كردن در برابر حاکمیت هستند؛ این تلقی هر چند از سوی برخی اعضای تیم ملی رد شد اما حتی نخواندن سرود ملی توسط بازیکنان در بازی مقابل انگلستان هم نتوانست آن کدورت را جبران کند.

باخت تیم ملی فوتبال ایران در بازی مقابل تیم های انگلستان و امریکا موجب بروز شادی معترضان در خیابانهای تهران و چند شهر ایران شد و بحث و جدال موافقان و مخالفان، قهر با تیم ملی را در فضای مجازی جدی تر کرد. بخشی از مخالفان و معترضان هم بر این باور بودند که تیم ملی، تیم مردم ایران است و نباید آنرا دو دستی تقدیم حاکمیت کرد.

هر چند حامیان حکومت و بخشی از مردم در پی پیروزی بازی دوم ایران در برابر ولز به رقص و شادی در کنار پلیس و قوای ضد شورش پرداختند اما همچنان به شکل محسوسی در فضای واقعی و مجازی دست بالا در اختیار تحریم کنندگان تیم ملی فوتبال ایران قرار داشت.

در شبی که معترضان پس از باخت تیم فوتبال ایران در برابر تیم فوتبال امريكا شادی می کردند جوانی به نام مهران سماک در شهر انزلی در پی اصابت گلوله جان باخت؛ پلیس نیز از بار مسئولیت شانه خالی کرد.

ویدئوهای رسیده از تهران و شهرستانها نشان دهنده آن است که اعتراضات در برخی نقاط به شعار دهی شبانه از پنجره های مجتمع های مسکونی و یا بوق زدن ممتد خودروها رسیده است.

یکی از عوامل تحریک معترضان اظهارات ائمه جمعه در ایران است. اغلب خطبه های امامان جمعه در هفته‌های اخیر در تهران و شهرستانها حاوی حملات تند به اعتراضات بوده است.

حجت الاسلام صدیقی خطیب نمازجمعه 11 آذر ۱۴۰۱ تهران، گفت: روحیه بسیجی یعنی ذوب در ولایت بودن / در گذشته مسئولان اشتباهاتی کرده اند اما امام و رهبری اشتباه نکردند چون تقوا دارند.

مهدی نصیری سردبیر سابق کیهان نیز در مقابل پس از نقل قول خطیب جمعه تهران نوشت : در مذهب عقل و عدل تشیع، ذوب در ولایت بودن و غیر معصوم را عاری از اشتباه دانستن و از او اطاعت مطلق و بی چون و چرا کردن، مصداق شرک و شریک قائل شدن برای خداست. 

فارغ از مباحث اعتقادی، امروز تيم ملی فوتبال ایران و امام جمعه‌های شهر‌های مختلف، به ابزاری برای تطهير ساحت نظام این کشور تبدیل شده‌اند و معترضانی که رأس نظام را هدف گرفتند نه گوششان بدهکار نصیحت‌های تکراری‌ست و نه وعده و وعید‌ها آن‌ها را به عقب می‌راند. 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا