اخبارجهانجهان اسلام

گزارش سازمان “شیعه رایتس واچ” درباره تجاوز به حقوق شیعیان ایران و افغانستان

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان “شیعه رایتس واچ”، جدید ترین گزارش ماهانه خود را منتشر کرد.

در این گزارش، بخشی به تجاوزهای صورت گرفته علیه شیعیان در ایران و افغانستان اختصاص یافته است.

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان “شیعه رایتس واچ”، از مراکز مرتبط با دفتر بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق شیرازی دام ظله، جدید ترین گزارش ماهانه خود را که مربوط به ماه نوامبر ۲۰۲۲ میلادی است، منتشر کرد و بخشی از آن را به جنایت های رخ داده در ایران و افغانستان اختصاص داد.

این سازمان اعلام کرده که این گزارش به همه جنایت های رخ داده علیه شیعیان در این دو کشور نپرداخته زیرا تنها به ذکر جنایت هایی پرداخته که اسناد و مدارک اثبات آن اعم عکس، فیلم، گزارش شاهدان عینی و دیگر مدارک به دست این سازمان رسیده و قابل تایید هستند.

در بخشی از این گزارش آمده: در ایران، سوم نوامبر، امام جماعت یکی از مساجد شیعیان در شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران مورد هدف گلوله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و جان باخت. افراد مسلح، بعد از ترور این روحانی شیعه، فورا محل را ترک کرده و پا به فرار گذاشتند.

۲۶ نوامبر هم در جنایتی دیگر در شهر ایذه در استان خوزستان در جنوب غرب ایران، افرادی مسلح اقدام به تیراندازی کرده و به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن شش نفر دیگر گردید.

اما در کشور افغانستان، دوم نوامبر کوچ اجباری ده ها خانواده شیعه توسط نیروهای ط۱لبان در روستای “دهن باغ” و “زووج” در شهر بلخاب صورت گرفت. طالبان با استفاده از سلاح، این خانواده ها را تهدید به قتل کرده و آنها ناگزیر خانه هایشان را ترک کرده و این خانه ها به محل حضور سربازان نظامی ط۱لبان تبدیل شدند.

۱۵ نوامبر نیروهای ط۱لبان به دو روستای “بوم” و “تانجی ای پاشا” در منطقه “کرمان” حمله مسلحانه برده و با تهدید ساکنان این دو روستا، آنها را مجبور به فرار و ترک خانه های خود کردند سپس خانه های شیعیان توسط ط۱لبان غصب شد.

۲۴ نوامبر نیروهای ط۱لبان جنایتی جدید علیه شیعیان این بار در روستای “سیوک” در منطقه دایکندی مرتکب شدند که بر اثر آن ۱۲ نفر از جمله ۴ کودک و زن کشته شدند و یک نفر سر بریده شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا