اخبارافغانستانجهان

شش میلیون افغانستانی در آستانه قحطی زدگی

بررسی های انجام شده نشان می دهد وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم افغانستان، زیر سلطه سنی های تندروی ط۱لبان، روز به روز در حال وخیم تر شدن است.

در همین راستا نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان اعلام کرد که شش میلیون افغانستانی در آستانه قحطی زدگی قرار دارند.

«رامیز الاکبروف» نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان هشدار داد که به دنبال کاهش کمک‌های بشر دوستانه، شش میلیون افغانستانی در معرض وضعیت اضطراری امنیت غذایی قرار دارند.

وی به خبرنگاران گفت: شوک‌های اقتصادی که این روزها تجربه می‌کنیم، عوامل اصلی برای نیازهای بشردوستانه هستند.

او با اشاره به نزدیک شدن زمستان و اینکه در برخی مناطق افغانستان دما تا منفی ۲۵ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد، گفت: برای تامین مالی اقدامات مربوط به آماده‌سازی برای زمان به ۷۶۸ میلیون دلار بودجه نیاز است.

بنابر اعلام سازمان ملل، دو سوم کل جمعیت افغانستان یعنی بیش از ۲۸ میلیون نفر در سال آینده به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

الاکبروف ادامه داد: ۶۱۴ میلیون دلار تا پیش از پایان سال احتیاج است. برای تامین بودجه در کل سال با مشکل مواجه بوده‌ایم.

بر اساس این گزارش، با خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ کمک‌های مالی بین المللی به این کشور با اختلال مواجه شد.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی پس از به دست گرفتن قدرت توسط ط۱لبان، کمک مالی به افغانستان را به حالت تعلیق در آوردند. همچنین دولت بایدن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به ارزش ۷ میلیارد دلار را به عنوان بخشی از تحریم های خود علیه ط۱لبان مسدود کرد.

الاکبروف پیشتر در سالروز خروج اشغالگران آمریکایی از افغانستان خواستار بازگردانده شدن ۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی مسدود شده این کشور در آمریکا شده بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا