اخبارجهان

افزایش روز افزون بالا رفتن سن ازدواج در ایران

بررسی دقیق مسائل کشور ایران در چند دهه اخیر، نشان می دهد که موضوع ازدواج یکی از سخت ترین اقدام ها برای افراد مجرد به خصوص جوانان ایران است.

در کنار همه مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی، می توان گفت از اصلی ترین موانع ازدواج مجردها، مسائل اقتصادی است که البته نتیجه همه آنها چیزی نیست جز مجرد ماندن جوانان. 

“افزایش ۵۰ ساله‌هایی که ازدواج نمی‌کنند” این عنوان گزارشی است که برخی رسانه های ایرانی از جمله روزنامه ی همشهری، روز گذشته در مورد موضوع ازدواج منتشر کردند.

گزارشی که جزئیات و اما و اگرهای بسیار زیادی را در دل خود جای داده و از بحرانی عظیم در موضوع ازدواج افراد مجرد به ویژه جوانان در ایران، پرده بر می دارد.

در بخشی از این گزارش آمده: بعضی آمارها نشان می‌دهند ۳۰۰ هزار زن و ۱۰۰ هزار مرد در وضعیت تجرد قطعی قرار دارند و ۱۳ % خانوارهای ایرانی تک‌‌ نفره‌اند.

این گزارش در ادامه به اظهارات صالح قاسمی، پژوهشگر حوزه جمعیت استناد کرد و نوشت: به‌ دلیل فرهنگسازی‌های نادرست که استاندارد‌های ازدواج را افزایش می‌دهد، افراد در فرصت مناسب ازدواج نمی‌کنند و در معرض تجرد قطعی قرار می‌گیرند.

وی در ادامه افزود: در راه‌حلِ برای کاهش آمار تجرد قطعی، مسائل اقتصادی و فرهنگی دخیل هستند؛ چه بسا که نگرش‌های فرهنگی و سبک زندگی، تأثیرگذارتر از مسائل اقتصادی است.

این گزارش همچنین به اظهارات امیرمحمود حریرچی، آسیب‌شناس اجتماعی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه‌ طباطبایی اشاره کرده و نوشت: اگر سن دختران و پسران از ۳۵ سال بگذرد و تا این سن ازدواج نکرده باشند، احتمال اینکه مجرد باقی بمانند هم بسیار زیاد است و تجرد قطعی خواهند داشت.

اما شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و استاد دانشگاه تهران هم در این باره می گوید: برخی از جامعه زنان ایران به‌ دنبال این هستند که بعد از ارتقای موقعیت اجتماعی، ازدواج کنند، اما در حقیقت نوعی فرصت‌سوزی درباره خودشان رقم می‌زنند.

گفتنی است، با این اوصاف می توان گفت مجرد ماندن ایرانی ها، علل و عوامل زیادی دارد اما نتیجه همه اینها یکی است که آینده ای نه چندان روشن و خوب را در این مسیر رقم می زند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا