اخبارافغانستانجهان

از بریدن سر یک چهره سرشناس شیعی تا واکنش ط۱لبان به قتل عام 9 غیرنظامی شیعه هزاره

روز گذشته، شنبه، رسانه های محلی افغانستان از قتل عام دو خانواده شیعی در ولایت دایکندی توسط سنی های تندروی ط۱لبان خبر دادند.

حالا با گذشت بیش از سه روز از این جنایت ضد بشری علیه شیعیان هزاره،  هم ط۱لبان نسبت به آن واکنش نشان داده و هم جزئیات جدید تری از این جنایت وحشیانه فاش شده است.

رسانه های محلی افغانستان روز گذشته از جنایت جدید سنی های تندروی طا۱لبان در روستای “سیوک” از توابع ولایت هزاره‌نشین دایکندی خبر دادند.

خبری که خیلی سریع در رسانه های مختلف جهان بازتاب پیدا کرد و یک بار دیگر چهره واقعی، ضد بشری و وحشیانه ط۱لبان را بر ملا کرد.

اما اکنون و با گذشت بیش از ۴۸ ساعت از این جنایت، کم کم جزئیات جدید تری از آن بر ملا شده تا نیروهای تروریستی ط۱لبان را بیش از پیش رسوا کند.

بر اساس گزارش برخی منابع آگاه محلی، در این حمله 11 نفر به شهادت رسیدند، اما بیشتر منابع، شمار تلفات را 9 نفر گزارش دادند.

اما آنچه که تکان دهنده تر است این بود که اطلاعات بدست آمده حاکی از آن است که یکی از شهدا “امین‌الله مالی” نام دارد و از سوی ط۱لبان سر بریده شده است. او از بزرگان قوم هزاره بوده و در حکومت پیشین، نامزد انتخابات مجلس نمایندگان شد.

در فهرستی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کشته‌هاى این رویداد بدین ترتیب درج شده است: امین‌الله مالی، ابراهیم یعقوبی، شیرعلی جعفری، محمد ۱۱ ساله، امیر جعفری، عنایت ۱۲ ساله، محمد‌ علم جعفری، همسر محمد‌ علم جعفری و مهدی ۱۴ ساله.

گفته می شود همه شهدا از اعضای خانواده “هاشم خان” و پسران “محمدداد جعفری” بودند. ط۱لبان اعضای این دو خانواده را به عضویت در «جبهه مقاومت» متهم کرده و پس از آنکه درخواست تسلیم شدن از سوی این افراد رد شد، به خانه‌ی آنان حمله برده و آنها را قتل عام کردند.

در همین حال منابع محلی افزودند که این دو خانواده هیچ مشکلی با ط۱لبان نداشته و با «جبهه مقاومت» نیز ارتباطی نداشته‌اند.

در واکنش به این جنایت،  محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان این حمله‌ ى ط۱لبان را «شنیع، جنون‌آمیز، کینه‌توزانه و مصداق روشن جنایت جنگی و ضدبشری» خوانده و گفت: این حمله باید توسط نهادها و مجامع حقوق بشری از ابعاد مختلف بررسی و مورد رسیدگی قرار بگیرد.

محمد محقق، دیگر چهره سیاسی شیعه در افغانستان نیز ضمن انتقاد شدید از ط۱لبان بخاطر این جنایت وحشیانه، گفت: از دو سه هفته به این طرف ط۱لبان در برخی ولسوالی‌های دایکندی که یک ولایت هزاره‌نشین است، 300 تا 400 نفر نیروی نظامی مستقر کرده، بدون اینکه در آن ولسوالی کدام مقاومت وجود داشته است.

در همین حال با افزایش انتقادها به دلیل این جنایت، عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت کشور ط۱لبان در بیانیه‌ای مدعی شد که در یک خانه در روستای سیوک-شیبر، افراد مسلح وجود داشت که نیروهای امنیتی ط۱لبان دو بار از طریق بزرگان منطقه از این افراد مسلح خواستند که سلاح‌های‌شان را به زمین بگذارند، اما آنان خودداری کردند!

از سوی دیگر صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد که چهار پسر زیر سن قانونی نیز در جمع قربانیان بوده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا