اخبارافغانستانجهان

با فاش شدن توافق مشکوک ط۱لبان و آمریکا.. آیا ط۱لبان به رسمیت شناخته می شود؟!

سنی های تندروی ط۱لبان، سال گذشته توانستند قدرت را در افغانستان در دست گیرند که پیش از آن چند سال با آمریکایی ها در دوحه قطر مذاکره کرده بودند.

بدون شک در چند سال مذاکره محرمانه بین ط۱لبان و آمریکا توافقاتی صورت گرفته بود که بسیاری از آن محرمانه بوده و تنها بخشی از آن به صورت رسمی اعلام شد و در آینده باعث تغییر موضوع کشورهای مختلف جهان نسبت به ط۱لبان خواهد شد.

توافق محرمانه بین ط۱لبان و واشنگتن در دوحه یکی از اسرار روزهای پایانی جنگ افغانستان درباره بیرون شدن نیروهای بخش ویژه ای، زیر نظر سی آی اِى cia از مناطق تحت کنترل ط١لبان و گریختن به خارج از این کشور را افشا می‌کند.

تخلیه نیروهای ویژه، مشهور به بخش خاص که از سوی سازمان cia برای مقابله با ط١لبان، شبکه حقانی و القاعده تشکیل شده بود، یکی از نقاط تاریک جنگ افغانستان است.

اینترسپت در گزارشی نوشت: بسیاری از نیروهای بخش خاص از سوی cia و با معامله با ط١لبان از افغانستان بیرون شدند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، cia به پرسش های دقیق درباره نقش خود در نظارت، تخلیه و جا به جایی دوباره اعضای بخش خاص و اینکه آیا این اداره برای کمک به نظامیان و خانواده‌های آنها که در افغانستان باقی مانده‌اند متعهد است یا خیر، پاسخ نداد.

یکی از سخنگویان cia در این خصوص گفت: آمریکا به افرادی که در طول سال‌ها برای ما کار کردند، متعهد است که مسیر مشخصی را برای دریافت شهروندی ایالات متحده ایجاد کند. این زمان می‌برد، اما ما هرگز شرکای‌ خود را فراموش نمی‌کنیم و متعهد به کمک به کسانی هستیم که به ما کمک کردند. ما به همکاری نزدیک با وزارت امور خارجه و سایر سازمان‌های دولتی ایالات متحده به این تلاش ادامه می‌دهیم.

اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا این خدمت ط۱لبان و خدمات احتمالی دیگر این سنی های تندرو باعث خواهد شد که آمریکا هم برای جبران آن، حکومت ط۱لبان را به رسمیت بشناسد؟!

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا