آمریکااخبارجهان

نگرانی از عدم توزیع درست کمک های سازمان ملل در کشورهای جنگ زده

سازمان ملل متحد، برای کشورهایی که به دلیل تغییر و تحولات آب و هوایی در جهان، دچار آسیب شده اند، بودجه ای اختصاص داده و به این کشورها کمک های نقدی پرداخت می کند.

اما در این میان این نگرانی وجود دارد که این بودجه و کمک های نقدی، در کشورهای جنگ زده، به درستی توزیع و تقسیم نشود و به محل مورد نظر اختصاص نیابد.

از جمله این کشورها سومالی و یمن هستند که مورد تعرض سیل های ویرانگر و خشکسالی قرار گرفته و صدها نفر در چنین حوادثی در این دو کشور کشته شده اند و ده ها هزار نفر هم مجبور به ترک خانه شده و آواره شده اند.

هفته گذشته کنفرانس بین المللی آب و هوا توسط سازمان ملل متحد در مصر برگزار شد و در آن صندوق جدیدی برای کمک به کشورهای فقیر و آسیب دیده از تغییرات آب و هوا تاسیس شد اما این نگرانی وجود دارد که بودجه و کمک های نقدی این صندوق درست به محل مورد نیاز نرسد. 

در همین راستا نسرین السایم، رئیس گروه مشاوران جوان دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: کشورهایی که در آن جنگ است، بودجه ای از این صندوق دریافت نخواهند کرد زیرا دولت های با ثباتی ندارند. باید نهادهای قوی در این کشورها وجود داشته باشد تا بتوانند از این کمک های مالی بهره مند شوند.

از سوی دیگر رابرت ماردینی، مدیرکل بین الملل صلیب سرخ، در این باره گفت: کشورهای درگیر جنگ به هیچ وجه کمک های مالی بخاطر تغییرات آب و هوایی دریافت نخواهند کرد زیرا تصمیم گیردندگان تخصیص این بودجه، برای اختصاص آن به شدت نگرانند و چنین کاری را خطرناک می دانند.

وی افزود: در میان کشورهای مختلف جهان، یمنی ها و سومالیایی ها بدترین وضعیت را دارند زیرا در همین حال درگیر کمبود مواد غذایی هم هستند‌.

گفتنی است در سال ۲۰۲۲ در یمن از مجموع ۱۹ میلیون نفر جمعیت، یک سوم مردم نتوانستند مواد غذایی مورد نیاز و کافی بدست آورند. این عدد سال گذشته ۱۵ میلیون نفر بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا