اخبارجهانجهان اسلام

گزارشی از نقض حقوق بشر علیه شیعیان در کشورهای جهان

سازمان دیدبان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ)، از مراکز مرتبط با دفتر بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله، که مقر آن در ایالات متحده آمریکا است، به طور منظم به ثبت و مستندسازی نقض حقوق شیعیان در سراسر جهان می پردازد و هر ماه گزارش آن را منتشر می کند.

در گزارش این ماه “شیعه رایتس واچ” به شیعیان ایران، افغانستان، پاکستان، بحرین، کنیا، عربستان و عراق پرداخته است.

سازمان دیدبان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ)، در گزارش ماهیانه خود از نقض حقوق بشر علیه شیعیان در برخی از کشورهای جهان پرده برداشت.

این سازمان درباره نقض حقوق بشر علیه مسلمانان شیعه از یکم اکتبر تا یکم نوامبر 2022  میلادی نوشت: گروهک های تکفیری سنى هاى تندرو، عملیات های تروریستی بسیاری را علیه شیعیان انجام داده اند، علاوه بر این برخی از رژیم ها و دولت‌ها نیز به سرکوب و شکنجه ی آنها اقدام کرده‌اند.

این سازمان در گزارش خود آورده: 25 اکتبر عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ شیراز رخ داد که به شهادت 15 نفر و زخمی شدن 23 نفر منجر شد. همچنین در 27 اکتبر نیز یک بمب در شیراز خنثی شد.

این گزارش درباره وضعیت شیعیان افغانستان آورده: دوم اکتبر یک بمب در مرکز آموزشی دخترانه در کابل منفجر شد که موجب به شهادت رسیدن یک نفر و زخمی شدن دهها دانش آموز دیگر منجر شد.

سوم اکتبر نیز یک اتوبوس حامل کارکنان افغانستانی در کابل هدف قرار گرفت. تروریستها با کار گذاشتن یک بمب در کنار جاده در منطقه دیوانبیجی خوشال غربی در کابل چهار این اتوبوس را مورد هدف قرار دادند که در نتیجه آن چهار غیر نظامی کشته شدند و دو نفر زخمی شدند.

دهم اکتبر هم نیروهای امنیتی طالبان به سرکوب تظاهرات زنان در شهر هرات اقدام کردند.

 این سازمان در گزارش خود با اشاره به وضعیت شیعیان پاکستان نوشت: دوم اکتبر افراد مسلح تندرو یک مداح  شیعه به نام «نوید عاشق» را در یکی از خیابان های پاکستان ترور کردند.

10 اکتبر نیز تروریست‌ها در جاده شهرک کویته، بمبی منفجر کردند که به زخمی شدن چهار نفر منجر شد. 

این گزارش به وضعیت شیعیان در بحرین نیز پرداخت و نوشت: سوم اکتبر مقام های امنیتی به بازداشت علی ابراهیم العجوز اقدام کردند.

 13 اکتبر دادگاه بحرین «احمد الشیخ علی حبیل» فعال مدنی را به دلایل سیاسی به یک سال حبس محکوم کرد. مقام های امنیتی «جاسم مدن» را نیز 21 اکتبر به دلایل سیاسی بازداشت کردند. همچنین مقام های آل خلیفه در اقدامی خودسرانه سه نوجوان به نام‌های سجاد موسی المتلوی، یوسف علی زاید و قاسم محمد البناء بازداشت کردند.

25 اکتبر نیز تعدادی از نگهبانان زندان جَو به ضرب و شتم زندانیان از جمله حسین علی صالح، خلیل ابراهیم عبدالرسول، سیدعبدالله سید امین و محمد عباس الحبکان اقدام کردند.

 ۳۱ اکتبر نیز نیروهای حکومتی به منازل ساکنان شهرک کرباباد یورش بردند که به بازداشت حسین السمیع منجر شد. در همین روز مقام های امنیتی قاسم حسن عبدالکریم از ساکنان شهرکان را در منزلش بازداشت کردند. 

در این گزارش درباره وضعیت شیعیان کنیا آمده: یک گروه مسلح، ۲۴ اکتبر «ارشد شریف» روزنامه نگار پاکستانی شیعه را در نایروبی کنیا ترور کردند. 

این سازمان در گزارش خود با اشاره به وضعیت شیعیان عربستان نوشت: 20 اکتبر یکی از دادگاه‌های عربستان «مجتبی النمر» روحانی شیعه را به دلایل سیاسی به 12 سال زندان محکوم کرد. 

در این گزارش آمده: در عراق هم تروریست ها پنجم اکتبر به ساکنان روستای اسماعیل پیامبر در استان دیالی حمله کردند.

نهم اکتبر نیز تروریستها یک بمب در جاده شهرک جرف النصر شمالی استان بابل منفجر کردند که در نتیجه آن یک نفر کشته شدند.

28 اکتبر نیز  سنی های تندروی د۱عش، ساکنان روستای کولجو در منطقه جلولاء را هدف قرار دادند. در همین روز، عناصر د۱عش، تلعفر در غرب موصل را بمب گذاری کرده که در نتیجه آن دو نفر غیر نظامی زخمی شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا