اخبارجهانعربستان سعودی

بر اساس آمار رسمی .. افزایش دو برابری اعدامها در عربستان در سال ۲۰۲۲

از زمان روی کار آمدن “محمد بن سلمان” ولیعهد سعودی، وی همواره تلاش کرده نشان دهد که رویکرد عربستان در زمینه های مختلف تغییر کرده و به کشور آزاد تر تبدیل شده اما نگاهی گذرا به تعداد اعدامی های عربستان در چند سال اخیر نشان می دهد که این رویکرد نه تنها بهبود نیافته بلکه بیش از پیش بدتر هم شده است.

اعدام ۱۳۸ نفر در این کشور باعث شده تا آمار اعدام در عربستان در سال جاری، نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایشی دو برابری داشته باشد.

بر اساس آماری که توسط خبرگزاری فرانسه ارائه شده، عربستان در سال جاری ۱۳۸ نفر را اعدام کرده که دو برابر تعداد اعدام‌شدگان در سال ۲۰۲۱ است.

طبق گزارشی که در این خصوص منتشر شده، این آمار حاکی از افزایش شدید اعدام‌ها در این کشور است که سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی به شدت آن را محکوم کرده‌اند.

عربستان در سال ۲۰۲۱، اقدام به اجرای ۶۹ حکم اعدام کرده. در سال ۲۰۲۰ در اوج شیوع ویروس کرونا، ۲۷ مورد حکم اعدام اجرا شد و در سال ۲۰۱۹، تعداد ۱۸۷ نفر اعدام شدند.

هفته گذشته، عربستان یک سعودی و یک اردنی را اعدام کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) این دو نفر اقدام به قاچاق قرص‌های مخدر ممنوعه آمفتامین کرده بودند.

بر اساس آمار تهیه شده توسط خبرگزاری فرانسه، با اعدام این دو نفر، تعداد اعدام‌های انجام شده در سال ۲۰۲۲ به ۱۳۸ مورد افزایش یافته که آمارهای رسمی عربستان هم آن را تأیید می‌کند.

این اعدام‌ها یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که عربستان پس از اجرای دو حکم اعدام علیه قاچاقچیان هروئین پاکستانی، خبر داد که اولین اعدام مرتبط با مواد مخدر در نزدیک به سه سال اخیر در این کشور بود.

در مارس گذشته، عربستان ۸۱ نفر را در یک روز به اتهامات مربوط به تروریسم اعدام کرد که موج محکومیت بین‌المللی را در پی داشت.

گزارش‌های رسمی نحوه اجرای حکم اعدام را توضیح نمی‌دهند، اما در این کشور اغلب اعدام‌ها با گردن زدن انجام می‌شود.

حکومت سعودی وجود هرگونه نهاد مستقل حقوق بشری در این کشور و همچنین تأسیس سازمان‌ها و انجمن‌های جامعه مدنی را ممنوع می‌کند و به سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر اجازه بازدید از و دسترسی مستقل به اطلاعات و منابع را نمی‌دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا