اخبارجهانجهان اسلام

20 نوامبر روز جهانی کودک

20 نوامبر /29 آبان روز جهانی کودک است و همه ساله به این مناسبت رسانه ها به بررسی اوضاع و احوال کودکان در دنیا می پردازند. اخبار شیعه در گزارشی کوتاه سعی دارد به اوضاع و احوال کودکان در کشورها و مناطقی از جهان با اکثریت شیعیان بپردازد.

یکی از مهمترین مشکلات کودکان در دنیا بویژه در کشورهای و مناطقی از جهان اسلام با اکثریت شیعه  مسئله کودکان کار است.

کودکان بویژه در ایران و افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی از روستاها و حاشیه شهرهای کوچک و بزرگ برای کارهای سخت و طاقت فرسا به شهرهای بزرگ آورده می شوند و همزمان از درس و تحصیل و آموزش محروم و در معرض آسیب های روحی و جسمی فراوانی قرار می گیرند و نهایتا به دلیل این آسیب ها پس از رشد به قشر بزهکار جامعه افزوده می شوند.

در کنار معضلات و آسیب هایی که بحران اقتصادی کودکان کشورهای شیعه نشین را قربانی خود کرده است بحران های اجتماعی و جنگ و اعتراضات هم کودکان را در ردیف اول قربانیان قرار داده است. جنگ یمن و بمباران شهرها توسط ائتلاف مورد حمایت سعودی آمار بالایی از تلفات کودکان را همواره در گزارش سازمان های حقوق بشری نشان داده است. از ابتدای این جنگ در سال 2015 تا کنون بیش از ۳۸۲۵ کودک یمنی شهید و ۴۱۵۷ کودک مجروح شده‌اند.

اوضاع و احوال کودکان در افغانستان شاید از همه نقاط دنیا دردناکتر باشد. در کنار محرومیت دختران از حق تحصیل که در یکسال اخیر مدیریت گروه سنی های تندروی طالبان بر این کشور تبعیض علیه دختران را شکلی قانونی و رسمی داده است ، فقر و گرسنگی و مشکلات معیشتی و فروش کودکان بدلیل گرسنگی و عدم توانایی سیر کردن شکم ایشان توسط خانواده ها اوضاع کودکان در این کشور را به حالت اخطار قرمز رسانده است.

اوضاع کودکان در منطقه شرقیه عربستان سعودی با اکثریت ساکنان شیعه هم بسیار غمبار و دردناک است. کودکان در این منطقه همواره توسط استخبارات سعودی در اعتراضات دستگیر و روانه زندان های طویل المدت می شوند که در گزارش سازمان های حقوق بشری هم آمده است. دردناکتر آنکه حکم اعدام کودکان در عربستان هم صادر شده است. در میان 15 حکم اعدامی که ماه گذشته در عربستان صادر شد 8 تن ایشان به دلیل اتهاماتی بود که پیش از سن 18 سالگی مرتکب شده بودند.

بحرین نیز در زمینه دستگیری و بازداشت و صدور احکام سنگین برای کودکان شیعه فاصله زیادی با عربستان سعودی ندارد و آمار کودکان بازداشت شده در اعتراضات شیعیان در بحرین هم حکایت از آن دارد که کودکان در این کشور با اکثریت شیعه و با حاکمانی از اقلیت سنی امنیت و آزادی و رفاه لازم را ندارند.

اوضاع و احوال کودکان در ایران هم بسیار نابسامان و دردناک است بویژه کودکان کار که چهره ی شهرهای بزرگ ایران را بیش از سه دهه دگرگون کرده اند.

در زمینه آمار اعتیاد کودکان هم متاسفانه کودکان ایرانی در معرض آسیب شدید هستند و بنا بر تایید مقامات دولتی ایران 1.3 درصد دانش آموزان شهر تهران معتاد به مواد مخدر هستند.

در کنار تمامی آسیب های اجتماعی ، کودکان ایرانی در اعتراضات سه ماهه اخیر هم اسیب های زیادی دیده اند و در میان بیش از 330 تن از کشته شده های اعتراضات اخیر 52 کودک دیده می شود که نام کیان پیرفلک از کودکان شهر ایذه در استان خوزستان بیش از سایر قربانیان در رسانه ها انعکاس پیدا کرد. کودکان همچنین در میان مجروح ها و بازداشت شدگان اعتراضات سه ماهه اخیر در ایران نیز چشمگیر بوده اند.

همچنین باید به آسیب های روحی وارده به کودکان در پی سرکوب خشونت بار معترضان در ایران هم اشاره کرد.

استشمام گاز اشک اور ، دریافت ضربات باتوم و خشونتهای اعمال شده و صداهای گوش خراش تیراندازی ها روح و روان آسیب پذیر کودکان در شهرهای بحران زده را بشدت آزار می دهد و ویدئوهایی از این اسیب ها در شبکه های اجتماعی بازنشر شده است.

علاوه بر تمام این‌ها جای خالی کودکانی که دیگر نزد خدای رنگین کمان هستند برای هم‌سن‌وسالانشان دردیست فراموش نشدنی.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا