اخبارجهانجهان اسلام

تالیف کتابی درباره فاجعه عاشورا و فلسفه شهادت امام حسین علیه السلام توسط استاد دانشگاه کانادایی

موسسه بین المللی “آکادیمیا” که در زمینه انتشار نوشته های علمی و انسانی فعالیت دارد، اخیرا کتابی درباره فاجعه عاشورا و فلسفه شهادت امام حسین علیه السلام منتشر کرد که توسط پرفسور “ سید اکبر حیدر” تالیف شده است.

گفتنی است، پرفسور “ سید اکبر حیدر” از اساتید برجسته دانشگاه “مکماستر” در کشور کاناداست و این کتاب را “احیای کربلاء” نام گذاری کرده است.

موسسه بین المللی “آکادیمیا” در ابتدا این کتاب، چند صفحه ای را به معرفی کتاب اختصاص داده و در بخشی از آن نوشته: در حالی که بیشتر کتب منتشر شده درباره نحوه وقوع فاجعه عاشورا و چگونگی به شهادت رسیدن امام حسین علیه السلام و پیامدهای فاجعه عاشورا است، اما این کتاب تلاش کرده به شیوه های مختلف عزاداری برای امام حسین علیه السلام و زنده نگهداشتن شعائر حسینی علیه السلام بپزدازد.

در بخش دیگری از این مقدمه آمده: نگارنده ادعا نکرده که در این نوشته خود درباره حادثه تاریخی عاشورا و ریشه های آن بحث کرده بلکه به موضوع نمود پیدا کردن و زنده نگهداشتن فاجعه عاشورا توسط شیعیان از طریق عزاداری و شعائر حسینی علیه السلام پرداخته است.

این مقدمه همچنین آورده: نگارنده در بخشی از کتاب خود نیز به تاثیرات فرهنگی و ادبی فاجعه عاشورا بخصوص بر شیعیان مسلمان و حتی غیر مسلمانان ساکن جنوب آسیا و به ویژه شبه قاره هند، مطالبی را بیان کرده است.

لازم به ذکر است، پرفسور سید اکبر حیدر” چند ماه پیش نیز در ششمین کنفرانس بین المللی زیارت اربعین که توسط مرکز پژوهش های کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی علیه السلام در شهر مقدس کربلا برگزار شد، شرکت کرد و مقاله ای درباره “مقارنه و مقایسه علمی منابع مختلف درباره زیارت سالانه اربعین” ارائه داد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا