اخباراروپاجهان

افزایش نگرانی‌ها از تعطیلی مدارس اسلامی در سوئد

دولت سوئد به تعطیلی مؤسسه ها و مراکز آموزشی اسلامی ادامه می‌دهد این در حالی است که بسیاری از آنها جزو بهترین مدارس این کشور هستند.

اوایل سال جاری، لنا اکسلسون کیلبلوم، وزیر آموزش وقت سوئد در یک کنفرانس خبری گفت که دولت، لایحه‌ای را با هدف «ممنوعیت ایجاد مدارس مذهبی مستقل» ارائه کرده است.

این لایحه اساساً گسترش مدارس و افزایش تعداد دانش‌آموزان یا افتتاح شعبه‌های جدید را از سال ۲۰۲۴ به بعد ممنوع می‌کند.

با این حال تاکنون تنها مدارس اسلامی هدف این قانون قرار گرفته‌اند و این امر اعتراض سازمان‌ها، پژوهشگران و مدارس مسلمان را برانگیخته است.

آنها استدلال می‌کنند که تصمیم برای تعطیلی مدارس اسلامی بر اساس نتایج ضعیف تحصیلی یا سایر کاستی‌های آموزشی نبوده، بلکه با انگیزه‌های سیاسی انجام شده است.

گفته می شود حدود ۲۰ مدرسه که خود را به عنوان اسلامی یا متعلق به مسلمانان طبقه‌بندی می‌کنند در حال بسته شدن هستند و تنها سه مدرسه فعال باقی مانده است.

تصمیم بازرسی برای تعطیلی این مدارس بر اساس گزارش سرویس امنیت داخلی سوئد (SAPO) صورت گرفته است.

قابل ذکر است، در انتخابات گذشته، سیاستمداران به جای تمرکز بر مسائلی مانند اقتصاد و بیکاری بالا، به احساسات ضد مسلمانان دامن زده‌اند و تعطیلی مدارس بازتابی از این موضوع است.

زمانی که این لایحه برای اولین بار توسط دولت ارائه شد، مدعی شدند که همه مدارس دینی را شامل خواهد شد. اما در واقع اینطور نبوده زیرا هیچ مدرسه دینی دیگری به جز مدارس مسلمانان تعطیل نشده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا