اخباراروپاجهان

نگرانی مسلمانان سوئد از اوج گیری راست افراطی در انتخابات

بررسی های انجام شده از رشد روز افزون تعداد مسلمانان در کشورهای مختلف اروپایی و از جمله سوئد حکایت دارد.

از سویی هم رشد احزاب راست ناسیونالیست یکی از مهمترین عواملی است که در نگرانی مسلمانان سوئد سهم داشته است.

نتایج انتخابات اخیر سوئد که صحنه اوج گیری احزاب راستگرا بود، نگرانی مسلمانان این کشور را نسبت به سرنوشت خود در این کشور دوچندان کرده است.

در انتخابات پارلمانی سوئد که ۱۱ سپتامبر گذشته برگزار شد، بلوک مورد حمایت حزب راست افراطی یعنی دموکرات های سوئد به پیروزی رسید تا بتواند دولت جدید این کشور را تشکیل دهد.

بسیاری بر این باورند که سوئد دیگر همانند گذشته یک کشور کثرت گرا و حامی مهاجرت و حقوق بشر نیست و نتایج انتخابات نشان دهنده تغییرات مکرر هر سال است زیرا دموکرات های راست گرا به دومین حزب بزرگ در پارلمان تبدیل شده اند.

در پرتو این وضعیت، ناظران بر این باروند که پدیده نژادپرستی و نفرت به بخشی اساسی در زندگی مهاجران بویژه مسلمانان تبدیل شده است. 

در گزارش شورای پیشگیری از وقوع جرم سوئد مشخص شده که نگرانی های مسلمانان از مواضع منفی در قبال دین اسلام در این کشور افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین آمده: مسلمانانی که حجاب خود را رعایت می کنند، از تعدی هایی مستقیم در اماکن عمومی رنج می برند.

بر اساس داده های منتشر شده، تعداد مسلمانان در سوئد در پایان دهه ۸۰ از ۱۵۰ هزار نفر به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در سال های اخیر افزایش یافته که این عدد شامل ۱۹۰ هزار سوری، ۱۷۰ هزار عراقی و صدها هزار نفر دیگر از مسلمانان افغانستان، فلسطین، ایران، بوسنی، چچن، ترکیه و دیگر کشورها نیز می شود.

«سایمون سورنفری» پژوهشگر و استاد مطالعات دینی در دانشگاه سودرتورن سوئد در این باره می گوید: رشد احزاب راست ناسیونالیست یکی از مهمترین عواملی است که در نگرانی مسلمانان سوئد سهم داشته و مهمترین این احزاب، حزب دموکرات های سوئد است که فرصت تحمیل سیاست ها و شروط خود بر دولت کنونی در بسیاری از مسائل را به دست آورده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا