اخباربحرینجهانجهان اسلام

درخواست آزادی زندانیان آزادی بیان در مناطق شیعه نشین عربستان

با انتشار خبر صدور اعدام چندین جوان و کودک شیعه در عربستان سعودی، حالا صدای اعتراضی به این مساله افزایش یافته است.

بر همین اساس یک موسسه بین المللی حقوقی وابسته به سازمان ملل متحد، خواستار آزادی زندانیان آزادی بیان در مناطق شیعه نشین عربستان شد.

کمیته سازمان ملل برای مقابله با خشونت، گزارشی در وب سایت رسمی خود منتشر کرد و در آن به بازداشت برخی فعالان شیعه عربستانی اشاره کرد و بر لزوم آزادی هر چه فوری این فعالان تاکید نمود.

در بخشی از این گزارش به فعالیت های فعال اجتماعی شیعی “حسین یوسف الصادق” از اهالی جزیره تاروت در منطقه شرق عربستان اشاره کرد.

این فعال اجتماعی در حال حاضر ۴۷ سال سن دارد و به دلیل داشتن برخی فعالیت های دینی و اجتماعی و شرکت در مراسم دینی و مذهبی در بازداشت به سر می برد.

این گزارش در ادامه افزود: “حسین یوسف الصادق” به مرکز پلیس فرا خوانده شد و بدون ارائه حکم جلب و با انتساب اتهام های دروغین به وی مانند توهین به پادشاه و حکومت، بازداشت شد.

او در سال ۲۰۱۸ محاکمه و به ۹ سال حبس محکوم شد. تنها جرم او، صحبت و بحث کردن با شهردار شهر تاروت درباره مدیریت ضعیف حکومت سعودی در مراسم حج ۲۰۱۹ بود که موجب رخ دادن حادثه منا و درگذشت بیش از ۲۴۰۰ تن از حجاج گردید.

اما نکته تعجب برانگیز این است که بعد از اعتراض به حکم صادر شده، دادگاه استیناف در سال ۲۰۲۱ نه تنها حکم را باطل نکرده یا کاهش نداده بلکه با افزایش مدت زمان حکم، آن را ۱۳ سال حبس اعلام کرد.

لازم به ذکر است، کمیته دفاع از حقوق بشر در عربستان چند روز پیش از صدور حکم اعدام برای ۱۵ جوان خبر داد که بدین ترتیب تعداد شهروندان عربستانی که منتظر اجرای حکم اعدام هستند به ۵۳ تن رسید که ۸ تن از آنان زیر سن قانونی هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا