اخبارایرانجهانجهان اسلام

زندگی و زمانه حضرت معصومه سلام الله علیها

نگاهی کوتاه به زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها بمناسبت سالروز وفات آن حضرت.

حضرت‌ فاطمه معصومه علیها السلام یکی از زنان جهان اسلام است که از شأنی والا و قدسی برخوردار است.

در دوران هارون‌الرشید بر اثر دشمنی با میراث‌داران شریعت خاتم، استمرار حضور امامان پاک از خاندان رسول خدا با مشکل مواجه شد و با به وجود آمدن خلأهایی جدی، آموزه‌های دین با خطر تحریف مواجه ‌شد.

در این مقطع امام رضا علیه السلام که پس از پدرش امام موسی کاظم علیه السلام هدایت شیعیان را بر عهده داشت به اقتضای شرایط و به ناچار به‌ شیوه غیبت ظاهری در مجامع عمومی روی آورده و از حضور در اجتماع، ایراد خطبه، دیدار با شیعیان و … اجتناب داشت.

در چنین شرایطی حضرت معصومه علیها السلام پاسخگوی مراجعان و عالمان دین بود؛ پاسخگویی که ضمن خرسندی و اقناع خاطر مراجعان، تعجب آنان را نیز برمی‌انگیخت.

حضرت معصومه علیها السلام در دورانی که برخی از مورخان از آن با عنوان دوران سکوت امامان یاد می‌کنند به تبیین حدود فرایض دینی پرداخت و رگه‌های اصیل شریعت محمدی صلی الله علیه و آله را زنده و تازه نگه داشت، از این‌ رو عالمه و محدثه لقب یافت.

مأمون عباسی در سال ۲۰۰ هجری قمری با اجبار، حضرت رضا علیه السلام را به خراسان برد.

یک سال بعد (سال ۲۰۱) حضرت معصومه علیها السلام به‌ شوق دیدار برادرش حضرت رضا علیه السلام عزم سفر خراسان نمود اما وقتی به ساوه رسیدند، حضرت ایشان بیمار شدند، لذا از ادامه مسیر بازمانده و با همراهان به جانب قم رهسپار شد.

حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در شهر مقدس قم و در منزل موسی‌ بن خزرج یکی از پیروان مکتب تشیع پس از ۱۶ یا ۱۷ روز رخت از جهان بربست و شیعیان را در سوگ خود نشاند.»

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا