اخبارجهانجهان اسلام

افزایش درگیری بین مسلمانان و هندوها بر سر یک مسجد در هندوستان

هر چه بیشتر زمان پیش می رود، اختلاف و درگیری میان مسلمانان و هندوها در کشور هند بیش از پیش می شود.

اما این بار شکاف اختلاف میان طرفین بر سر مسجدی به نام “گیانواپی” است که هم مسلمانان و هم هندوها ادعای مالکیت آن را دارند.

مسجد «گیانواپی» در هند، یکی از سه هزار مسجد در این کشور است که هندوها مدعی هستند بر ویرانه های معبد ساخته شده و اخیرا نیز مورد اختلاف میان هندوها و مسلمانان است.

مسجد «گیانواپی» واقع در شهر بنارس یا واراناسی، دومین مسجد در شمال هند بعد از مسجد بابری است که مورد اختلاف میان هندوها و مسلمانان است.

این مسجد در قرن ۱۷ میلادی بنا شده و هندوها مدعی هستند که این مسجد بر ویرانه های یک معبد بنا شده است.

مسجد گیانواپی، یک بار در سال 1992 به دست شماری از هندوها تخریب شد و هم اکنون بعد از گذشت سال ها این مسجد همچنان محل اختلاف است و پرونده آن در سه دادگاه هند مورد بررسی قرار گرفته است.

این مسجد در شهر مقدس هندوها و در حوزه انتخابی «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور واقع شده و همین امر مسئله را پیچیده تر کرده است.

بر اساس گزارش های متناقض، یک ستون سنگی که نماد «شیوا» الهه هندوهاست، در این مسجد واقع شده این در حالی که مسئولان مسجد این ادعا را رد کرده و معتقدند این اثر در واقع یک چشمه است.

در همین راستا، پنج نفر از زنان هندو از دادگاه محلی درخواست کردند، زیرزمین این مسجد برای برگزاری آیین مذهبی شان باز شود.

این در حالی است که شش ماه گذشته نیز در هند این مسئله مطرح شد و بار دیگر این پرونده باز شده است.

در جلسه ای که اخیرا برگزار شد، دادگاه، مسئولان مسجد را به دلیل اینکه در مدت قانونی به این اعتراض پاسخ ندادند، به صورت نمادین جریمه کرد. همچنین مسئولان این مسجد به درخواست هندوها برای باز کردن زیر زمین مسجد به منظور بررسی علمی این مکان توجهی نکردند و اجازه دسترسی به هندوها را ندادند.

در حال حاضر، مسجد گیانواپی از همه طرف توسط حزب ناریندا مودی مورد احاطه قرار گرفته است. این مسجد در کنار معبد «کاشی ویشوانات» واقع شده، و در معرض تخریب قرار دارد، زیرا خانه های بسیاری نیز در این منطقه تخریب شده است.

نیروهای امنیتی از این منطقه حفاظت می کنند و مانع نزدیک شدن مسلمانان به این مسجد می شوند و می دانند که تنها مسلمانان در زمان نماز به این مسجد می آیند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا