اخبارجهانجهان اسلام

کتاب ” مهدویت پژوهی تطورات و آسیب ها” منتشر شد

کتاب «مهدویت‌پژوهی؛ تطورات و آسیب‌ها» به قلم حسین الهی نژاد به همت پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 331 صفحه منتشر و راهی بازار کتاب ایران شد.

مهدویت‌پژوهی در حوزه پژوهشی و آموزشی با دو رویکرد تطورشناسی و آسیب‌شناسی تبیین و تحلیل می‌شود.

کتاب «مهدویت‌پژوهی؛ تطورات و آسیب‌ها» در سه بخش و 10 فصل تألیف شده است.

در بخش اول این اثر در چهار فصل به مباحثی از جمله آسیب‌شناسی مهدویت‌پژوهی، تطورشناسی مهدویت‌پژوهی، و شکل‌گیری حوزه مطالعاتی مهدویت‌پژوهی پرداخته شده است.

همچنین، در این بخش گونه‌ها و مبانی آسیب‌شناسی مهدویت‌پژوهی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که در این راستا، الگو و گونه‌شناسی آسیب‌های مهدویت‌پژوهی تبیین شده و آسیب‌پذیر بودن حوزه مهدویت‌پژوهی از نظر موضوع و مبانی و روش تشریح شده است.

در دومین بخش از این کتاب به «وضعیت‌سنجی مهدویت‌پژوهی در حوزه پژوهش» پرداخته شده که در این راستا به پژوهش‌های مهدوی در دوره‌های چهارگانه تاریخی و تطورات تاریخی مهدویت در مقاطع چهارگانه اشاره شده است.

نویسنده در فصل سوم به «دوره مکتب سامرا» می‌پردازد که در این راستا، مرجعیت و جایگاه اجتماعی میرزای شیرازی، هجرت میرزای شیرازی از نجف به سامرا، حضور بی شمار شاگردان میرزای شیرازی در سامرا، منشورات مستقل مهدوی در مکتب سامرا و همچنین حضور پر رنگ مرجعیت در صحنه (تحریم تنباکو) تبیین شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا