اخبارافغانستانجهان

افزایش شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان

از زمان روی کار آمدن سنی های تندروی طالبان در افغانستان، روز به روز وضعیت این کشور وخیم تر شده و در زمینه های مختلف پس رفت داشته است.

در همین راستا سازمان ها و نهادهای مختلف بین المللی هم هر از چند گاهی گزارش هایی منتشر می کنند که با اعداد و ارقام و آمار دقیق، وخیم بودن وضعیت این کشور را فاش می کنند‌.

منابع خبری از بستری بودن ده ها کودک در بیمارستان های شهر کابل «پایتخت افغانستان »به دلیل ابتلا به سوء تغذیه خبر دادند.

در همین راستا ادارۀ بین‌المللی حمایت از کودکان در تازه‌ترین گزارش خود که روز گذشته، دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد: فقر در افغانستان به طور بی‌سابقه ای افزایش یافته و شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه که به بیمارستان ها مراجعه کرده اند، ۴۷ % افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در ماه ژانویه ۲۰۲۲، تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذیه بستری شده در مراکز درمانی، ۲۵۰۰ نفر بود اما در ماه سپتامبر این تعداد به ۴۲۷۰ نفر رسیده است.

گفته می شود، وضعیت به حدی است که برخی از کودکان قبل از درمان جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان می‌گوید، هر چند نهادهای بشردوستانه مشغول کمک رسانی به فقرا هستند، اما به گفته آنها، نیازها به حدی زیاد است که هنوز ۵۰ % مردم افغانستان با گرسنگی شدید رو به‌ رو هستند.

به گفته این سازمان بین المللی، شش میلیون کودک و بزرگسال که یک هشتم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، در یک قدمی قحطی قرار دارند.

در همین حال “کریس نیامندی” رئیس سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان برای افغانستان در این گزارش گفته، آنها تلاش می‌کنند تا از مرگ کودکان بر اثر گرسنگی جلوگیری کنند، اما به گفتۀ وی، بیشتر کودکان به دلیل گرسنگی از بیماری سوء تغذیه رنج می‌برند و منابع کافی برای نجات آنها وجود نداد.

وی افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده که دنیا چشم خود را روی این فاجعه نبندد و قبل از مرگ کودکان بیشتری اقدام کند. سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان می‌گوید، هر چند این امید وجود داشت که میزان گرسنگی در افغانستان تا پایان تابستان کاهش یابد، اما به گفتۀ این سازمان، خشکسالی مداوم، فروپاشی اقتصادی افغانستان، بیکاری و افزایش قیمت مواد غذایی باعث شده که بسیاری از خانواده‌ها شب و روز خود را فقط با آب و نان خشک بگذرانند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا