اخبارجهانجهان اسلام

انتشار مجموعه 27 جلدی موسوعه فقهی علامه کاشف الغطاء

مجموعه 27 جلدی موسوعه فقهی علامه محمدحسین کاشف الغطاء (رحمت الله علیه) به چاپ رسید.

علامه آیت الله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء پس از ارتحال استاد بزرگوارش آیت الله سید محمد کاظم یزدی، بنا به درخواست مقلدین، رساله های سوال و جواب عربی، زاد المقلدین، مناسک حج، وجیزه الاحکام، حاشیه بر عروه الوثقی و غیره را تحریر نمودند.

وی، تا پایان عمر با عزت خویش هماره تکیه بر مسند تدریس داشت و جمعی از بزرگان را از سعه علمی و شخصیتی خود بهره ­مند می ساخت.

در حوزه پژوهش و نگارش از زمره عالمان پرکاری بود که با کتاب أنس و الفتی خاص داشت.
نخستین نگارش وی کتاب «العبقات العنبریه فی طبقات الجعفریه» پیرامون تاریخ نگارش خاندان کاشف الغطاء است.

ورود او به تالیف و تحقیق موضوعات مختلف در عرصه های گوناگون علمی، حاصلش موسوعه سترگ کاشف الغطا در 3مجموعه مستقل از هم محقق شده است.

شاید به توان ادعا کرد تنها نکته کاملا مشهود در بخش وسیعی از آثار علامه کاشف الغطا دغدغه های فکری _ اجتماعی است که وی را جزو عالمان بیدار مصلح قرار می دهد.

مرحوم علامه کاشف الغطاء در حوزه نجف تحولات نویی را در فقه ایجاد کرد. او فقیهى بود با حجت و برهان قوى، مجتهدی بود مجدد و نواندیش که همتای او در میان علمای مسلمان کمتر یافت می‌شود.

وی به دلیل نواندیشی دینی، آوازه بلندی داشت، به حدی که از سراسر دنیا برای ایشان نامه و استفتاء می‌آمد که مجموع اینها چندین کتاب شده است.

گذشته از تبحر علمی شگرف، شناخت گسترده ایشان از زبان عرب و لغت و تسلط بر بلاغت و بیان در رسیدن به جایگاه بلند علمی او را یاری می‌کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا