اخبارجهانجهان اسلام

فرار ده ها اویغور از جهنم چین به جهنم زندانهای تایلند

دولت مرکزی چین، در چند سال اخیر، بر فشار و اذیت و آزار خود علیه مسلمانان قومیت اویغورها که در مناطق شرقی این کشور زندگی می کنند افزوده است.

این اذیت و آزارها موجب فرار برخی از اویغورها به کشورهای همجوار از جمله تایلند شده اما آنها در تایلند هم وضعیت بهتری نسبت به چین ندارند.

پس از گذشت یک دهه از فرار 50 نفر از ایغورهای چین به سمت تایلند، این افراد همچنان در زندانهای این کشور به سر می برند.

این افراد همواره ترس از بازگردانده شدن به چین را با خود به همراه دارند و اساسا وطن خود را به خاطر نقض آشکارای حقوق بشر ترک گفته اند.

در این زمینه منبعی وابسته به خبرگزاری فرانسه گفت: وضعیت وحشتناک است. این افراد با ترس زندگی می کنند، زیرا اگر به چین بازگردانده شوند، بی شک در آنجا تحت آزار و اذیت و شکنجه قرار خواهند گرفت.

خالدا تاگارینسوک، رئیس انجمن حقوق بشر گفت: واضح است که مساله ایغورها برای کشور چین، موضوعی امنیتی است.

پیشتر “جان فیشر” مدیر سازمان دیده بان حقوق بشر در ژنو معتقد بود که بر اساس گزارش کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، میشل باشله، شواهد کافی دال بر ارتکاب جنایت هایی فراتر از جنایت جنگی توسط حکومت چین علیه ایغورها در شین یانگ محرز شده است.
همچنین مدیر سازمان حقوق بشر، اذعان داشت که این گزارش شامل محکومیت نقض حقوق بشر چین علیه اویغورهای این کشور و سایر مسلمانان در منطقه شین یانگ می باشد.

او همچنین بیان داشت که خانم میشل باشله، کمیسر سابق سازمان ملل متحد توضیح داده که چگونه این نقض آشکارای حقوق بشر در حق این افراد می تواند به جنایت علیه بشریت تبدیل شود که خطری به مراتب بیشتر خواهد داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا