اخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

صدور حکم اعدام برای ۹ جوان شیعه در قطیف ِ عربستان

نزدیک به یک قرن است که شیعیان در سرزمین حجاز، زیر ظلم، ستم، شکنجه و شدید ترین رفتارها و جنایت ها از سوی حکومت آل سعود قرار دارند.

در جدید ترین خبر در این باره، منابع محلی در استان شیعه نشین در شرق عربستان از صدور حکم اعدام برای ۹ جوان شیعه به بهانه های مختلف خبر دادند.

فعالان فضای مجازی به ویژه حساب توییتری «ناشط قطیفی» از صدور حکم اعدام برای ۹ نفر دیگر از شهروندان قطیف این کشور خبر دادند.

در همین راستا پایگاه خبری – تحلیلی «مرآة الجزیره» با انتشار گزارشی، ضمن تایید خبر صدور حکم اعدام برای این ۹ جوان شیعه، به معرفی اجمالی آنان و اتهام های وارد علیه شان پرداخت.

فاضل حسن الصفوانی

او یکی از شهروندان العوامیه در قطیف است که بیشتر از بقیه فعالان این شهر در تظاهرات و اعتراضات مسالمت آمیز سال ۲۰۱۱ فعالیت داشت. او مجرد است و ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ به همراه سه نفر دیگر از فعالان قطیف به دست نیروهای مسلح عربستان دستگیر شد. حکومت سعودی مدعی شد که او به همراه چند تن دیگر در کشتن یک سرباز دست داشته اند این در حالی است که وی بارها این موضوع را رد کرده است.

پس از اتهاماتی که حکومت سعودی به آنها نسبت داده بود، الصفوانی در بیانیه ای ضمن رد این اتهام ها گفت: تیراندازی به شهروندان چیز تازه ای نیست. این روند از آغاز جنبش تاکنون ادامه داشته است. علی رغم ادعای حکومت سعودی، در این منطقه هیچ گونه تخریب اموال عمومی و خصوصی رخ نداده و اگر رخ داده چرا نامی از آن اموال آسیب دیده نمی آورند تا مردم از آن خرابه های ادعایی آگاهی یابند.

محمد حسین آل عمار

نیروهای امنیتی عربستان، ۷ ژانویه ۲۰۲۰ آل عمار را در عملیاتی مسلحانه، قطیف را محاصره و وی را دستگیر کردند. در این عملیات از خودروهای زرهی و ادوات جنگی استفاده کردند و شش ساعت به سمت مردم محله محل سکونت تیراندازی بی امان کردند.

آل عمار به همراه افراد دیگری به ربودن عبدالله الجیرانی، قاضی دایره اوقاف و موروثات قطیف از جلوی منزلش در جزیره تاروت متهم شده در حالی که او این اتهام را رد کرده است.

یوسف محمد المصلاب

او ۵ اکتبر ۲۰۱۷ دستگیر شد. وی در زندان های مختلف به شدت شکنجه شده است. اتهاماتی که آل سعود به وی نسبت داده مشخص نیست. او بیش از پنج سال است که در حبس به سر می برد و در طول این مدت تنها ۱۵ دقیقه با خانوده خود ملاقات داشته است.

جواد عبدالله قریریص

وی جولای ۲۰۱۷ جلوی منزلشان در قطیف دستگیر شد. او از لحظه بازداشت، تاکنون بارها شکنجه شده و تحت شکنجه اعترافاتی از او گرفته شد. اتهاماتی نظیر ارتباط با یکی از افراد تحت تعقیب، آموزش استفاده از سلاح و تیراندازی و مشارکت در اتش زدن لوله های نفت به قریریص نسبت داده شده است. او در حضور قاضی گفت که زیر شکنجه اعتراف کرده است.

رائد عبدالواحد الخیر

وی ۲۸ مارس ۲۰۱۷ در جریان حمله نیروهای سعودی به یکی از مزارع در شهرستان العوامیه دستگیر شد. در آن عملیات دو شهروند دیگر شیعه به نام های محمد طاهر النمر و مقداد محمد النمر نیز به ضرب نیروهایی سعودی به شهادت رسیدند.

حیدر ناصر آل تحیفه

وی از شهروندان قطیف است که سپتامبر ۲۰۱۷ دستگیر شد. او ۲۰۲۱ به اعدام محکوم شد و اخیرا حکم اعدامش تایید شد. وی پنج سال در زندان محبوس بوده است.

اتهاماتی که به وی نسبت داده شده مشخص نیست و در بین آنها فقط شرکت در اعتراضات مشخص بوده است.

سعود الفرج

او دسامبر ۲۰۱۹ دستگیر و ۹ اکتبر ۲۰۲۲ به اعدام محکوم شد. نیروهای سعودی به خانه اش حمله کردند و همسر او و کودکش را نیز بازداشت کردند اما پس از ۱۸ روز همسرش را آزاد کردند.

اتهاماتی که به وی نسبت داده شده مشخص نیست و به مشارکتش در اعتراضات مسالمت آمیز قطیف ارتباط دارد.

اما درباره دو زندانی از مجموع این ۹ زندانی به نام های “محمد سعید آل عبدالعال” و “حسن علی المزرع” اطلاعات زیادی در دست نیست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا