اخباراروپاجهان

انتخاب نخست وزیر جدید انگلستان

پس از آنکه خانم لیز تراس از حزب محافظه کار نتوانست در دوره ی کوتاه بر انبوه مشکلات و بحران های انگلستان فائق بیاید روز شنبه از این مقام استعفا کرد و پس از سه روز کشمکش درون حزبی، ریشی به عنوان رییس حزب و نخست وزیر انگلستان برگزیده شد. 

به همان اندازه که ملکه الیزابت دوم رکورد طولانی ترین عمر زمامداری یک پادشاه را در انگلستان به ثبت رساند، خانم لیز تراس، هم کوتاه ترین مدت نخست وزیری را با 45 روز نقش آفرینی در این پست در صفحات تاریخ بریتانیا ثبت کرد.

چارلز دوم پادشاه جدید اما کهنسال انگلستان هم اولین استعفا و انتخاب نخست وزیر جدید را تجربه کرد و نشان داد در بر همان پاشنه ای می چرخد که مادرش ملکه الیزابت دوم بیش از 70 سال استعفاها و انتخاب های نخست وزیران فراوانی را بصورت تشریفاتی امضا می کرد اما تصمیمات اصلی در جای دیگری گرفته می شد.

پس از افتضاح میهمانی در ایام ممنوعیت های کرونایی و ناکامی ها و کاستی ها در اوضاع اقتصادی بویژه جدال با اتحادیه اروپا بر سر فرایند برگزیت، بوریس جانسون نخست وزیر اسبق اوایل ماه ژوییه با صندلی خود خداحافظی کرد ولی انتخاب جانشین او در حزب محافظه کار دستکم بیش از دو ماه به درازا کشید و نهایتا از رقابت سخت و نفس گیر درون حزبی میان ریشی سوناک و لیز تراس دومی با تفاوت زیاد برنده و راهی شماره 10 خیابان داونینگ لندن شد.

حالا پس از چهار روز بحث و گفتگوی درون حزبی، ریشی سوناک سرمایه دار هندی تبار به نخست وزیری و ریاست حزب محافظه کار انتخاب شد و جای رقیب خود را گرفت.

به نظر می رسد نخست وزیر جدید انگلستان به ویژه در همین ابتدای کارش با بحران های متعددی روبرو است که چشم انداز یافتن راه برون رفت هر یک از آنها چندان امیدوار کننده نیست بویژه آنکه با یک کسری ۴۰ میلیارد پوندی در بودجه هم دست به گریبان خواهد بود. علاوه بر اینها دولت انگلستان و خصوصا حزب محافظه کار همچنان در نحوه تعامل با مسلمانان به ویژه شیعیان این کشور نتوانسته یک روش درست و منصفانه ای را در پیش بگیرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا