اخبارافغانستانجهان

تلاش طالبان برای تدوین قانون اساسی جدید افغانستان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان اعلام کرد که تلاش می‌شود تا کار برای تهیه قانون اساسی در افغانستان آغاز شود و قانون اساسی تازه جایگزین قانون اساسی گذشته خواهد شد.

به گزارش طلوع نیوز سرنوشت قانون اساسی پس از حاکمیت طالبان در بیشتر از یک سال گذشته در افغانستان نامشخص بود؛ اما اکنون ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید که تلاش‌ها برای تدوین قانون اساسی جدید در جریان است.

مجاهد افزوده است : در نظر است که قانون اساسی هماهنگ و تصویب شود و ارکان باقی مانده نظام هم سازماندهی شود.
قانون اساسی کنونی نظام جمهوری اسلامی افغانستان ۱۲ فصل و ۱۶۲ ماده دارد که بیشتر ماده‌های این قانون بارها از سوی مقام‌های پیشین نقض شده است و بطور کلی طالبان ساختار سابق حکومت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند.

در طول بیش از یکسالی که از روی کار آمدن مجدد گروه سنی های تندروی طالبان در افغانستان می گذرد ساختار اداری و سیاسی نامشخص این گروه و عدم تمرکز گرایی قدرت ، تعدد گروههای طالبان موازی در استانها و ناتوانی در برقراری امنیت و بویژه بحران معیشت و بویژه قوم گرایی پشتون و تلاش برای نسل کشی هزاره ها و شیعیان حاکمیت این گروه را بشدت تضعیف کرده است و تلاش برای تدوین قانون اساسی جدید در این راستا ارزیابی می شود ، تلاشی که نتیجه آن چشم انداز امیدوار کننده ای برای این کشور نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا