آفریقااخبارجهان

نگاهی به اولین مسجد شیعیان در مرکز آفریقا

قاره آفريقا، در چهار دهه اخیر شاهد رشد و افزایش تعداد شیعیان بوده است.

بر همین اساس روز به روز بر تعداد مساجد، حسینیه ها، مدارس علوم دینی و نیز مراکز شیعی در کشورهای مختلف آفریقایی افزوده شده است.

مسجد امام حسين عليه السلام يكى از اين مساجد است

شهر “دوالا” پایتخت اقتصادی کشور کامرون در قلب قاره آفریقاست.

شیعیان در محله “نیو بیل” در مرکز این شهر، مسجدی بنام امام حسین علیه السلام دارند.

این مسجد، اولین و تنها مسجد شیعیان در قلب آفریقا به شمار می رود که در سال ۲۰۰۰ میلادی یعنی ۲۲ سال پیش ساخته شد و از آن روز تاکنون، هیچگاه صدای “اشهد ان علیا ولی الله” از اذان این مسجد قطع نشده است.

این مسجد در ابتدا یک منزل سه خوابه کوچک بود که یک کتابخانه کوچک هم در دل داشت و مرکز تجمع و دیدار شیعیان کامرون بود که البته بعنوان مسجد یا مکانی برای نماز خواندن هم به شمار می رفت اما به همت عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در کامرون و با تلاش فراوان حاج “محمد ساليسو” از شیعیان برجسته کامرونی، در سال ۲۰۰۶ این خانه با بخشی از زمین های اطرافش به مسجد امام حسین علیه السلام که فضایی بزرگ تر بود، تبدیل شد.

نکته جالب این است که تنها بانيان مسجد امام حسین علیه السلام شیعیان مومن بودند و ساخت این مسجد دو سال به طول انجامید.

مساحت مسجد امام حسین علیه السلام در حال حاضر ۱۵۰ متر مربع است و کتابخانه ای با ۳۰۰ جلد کتاب دینی دارد.

یک مدرسه دینی کوچک هم در این مسجد بنا نهاده شده و چندین طلبه در آن تحصیل می کنند.

مسجد امام حسین علیه السلام دو طبقه دارد و بر اساس معماری شرقی ساخته شده و گنجایش ۲۵۰ نمازگزار را دارد.

داخل قبه سبز رنگ این مسجد، نام ۱۴ معصوم عليهم السلام خطاطی شده و بر زیبایی آن افزوده است. البته از کمبودهای این مسجد، مى توان به نداشتن چاه آب اشاره كرد.

ناگفته نماند، اولین نماز جمعه شیعیان در کامرون نیز در این مسجد برگزار شد و همچنین در طول سال های گذشته در مناسبت های زیادی مجالس و برنامه های دینی و مذهبی در آن برگزار شده است.

این مسجد شیعی با مدیریت شیخ عبدالکامل، روحانی کامرونی که چندین سال در شهر مقدس قم تحصیل کرده، اداره می شود.

روحانی دیگری بنام شیخ ابوحسین هم که او نیز در شهر مقدس قم تحصیل کرده، مدیریت کتابخانه مسجد امام حسین علیه السلام را برعهده دارد.

این مسجد، در سال ۲۰۱۹ میلادی، افتخار برافراشته شدن پرچم سرخ رنگ حرم مطهر امام حسین علیه السلام را در خود دیده و از آن زمان به بعد، هر سال در ایام محرم الحرام، چندین شب و روز مراسم عزاداری در آن برگزار می شود‌.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا