اخبارجهانجهان اسلام

روز جهانی غذا در بحبوحه یک بحران جهانی غذا 

هر سال ١٦ اکتبر، به روز جهانی غذا نامگذارى شده است. 

امسال به دلایل گوناگونی، روز جهانی غذا در حالی فرا رسید که جهان از نظر غذایی در بحبوحه یک بحران جهانی قرار دارد.

در حالی که این روزها نقاط مختلف جهان با بحران جهانی غذا مواجه است، شعاری که برای امسال تعیین شده، چنین است: «هیچ‌کس را پشت سر نگذارید».

این شعار نشان‌ دهنده آن است که از دولت ها، آژانس های بین المللی، سازمان ملل متحد و سازمان های بشردوستانه برای تضمین حق بشر بر غذا، دعوت به عمل آمده زیرا چشم انداز امنیت غذایی جهانی، واقعا تاریک به نظر می رسد.  

در همین حال، گزارش سازمان جهانی فائو در سال 2022 درباره بحران های غذایی، تخمین زده که 193 میلیون نفر در 53 کشور در سال 2021 دچار ناامنی غذایی بوده و به کمک های فوری نیاز دارند. 

میلیون ها نفر دیگر در سراسر جهان با افزایش شدید قیمت مواد غذایی اساسی، مواجه هستند که ناشی از اختلالات زنجیره تامین مرتبط با کووید-19 و رویدادهای آب و هوایی و درگیری هایی مانند جنگ در اوکراین است. 

اما در سریلانکا، برنامه جهانی غذا تخمین می زند که بیش از شش میلیون نفر، یعنی تقریبا یک سوم جمعیت این کشور، با ناامنی غذایی مواجه هستند، زیرا این کشور با یک بحران اقتصادی مواجه است که میلیون ها نفر را به فقر کشانده است.  

در افغانستان نیز تقریباً 19 میلیون نفر در سطح بالایی از ناامنی غذایی هستند و این وضعیت را تجربه می‌کنند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 34 هزار کودک افغانستانی در سال 2022 با سوء تغذیه شدید در بیمارستان‌ها بستری شدند.  

بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر، هر کس حق برخورداری از استانداردهای زندگی مناسب، از جمله غذای کافی و حق رهایی از گرسنگی را دارد.

دولت‌ها و جامعه بین‌الملل باید با افزایش بودجه برای کمک‌های غذایی اضطراری و گسترش سیستم‌های حمایت اجتماعی، از آسیب‌پذیرترین افراد حمایت فوری کنند.  

سایر بازیگران تأثیرگذار مانند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و کشورهای طلبکار نباید با فشار دادن کشورها به اجرای اقدامات ریاضتی در برنامه‌های بهبود اقتصادی کووید-19، بحران را تشدید کنند.

دسترسی به غذای کافی یک حق اساسی و ضروری بشر است. افزایش بودجه برای حمایت اجتماعی و تضمین در دسترس بودن غذای مقرون به صرفه، کلید تضمینى است که واقعاً هیچ کس عقب نماند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا