اخبارجهانجهان اسلام

تحریم کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی توسط چهره های برجسته اهل تسنن ایران

سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران در حالی به کار خود پایان داد که امسال شاهد تحریم این کنفرانس از سوی برخی از چهره های سرشناس و برجسته اهل تسنن در ایران بود.

علت این تحریم واکنش تند حکومت ایران به اعتراض های یک ماه اخیر در شهرهای مختلف ایران بوده است.

امسال هم مانند سال های گذشته، کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران برگزار شد. کنفرانسی که سی و ششمین دوره خود را برگزار کرد اما باز هم به نظر می رسد به دلایل متعددی، به اهداف خود دست نیافته است.

مقام های تصمیم گیر در ایران در سی و شش سال گذشته با هزینه کردن میلیاردها تومان از پول بیت المال و برگزار کردن ده ها کنفرانس مشابه، تلاش کرده برای وحدت بین مذاهب اسلامی گام بردارد اما در تحقق این امر ناموفق بوده است.

علت عدم موفقیت را می توان چندین عامل برشمرد که در این نوشتار پرداختن به همه آنها مجالی نیست اما شاید بتوان یکی از مهم ترین این دلایل را عدم صداقت مقام های ایران در این موضوع دانست.

مقام های ایرانی از یکسو دم از وحدت می زند اما از سوی دیگر بد ترین رفتار را با مردم خود دارد. حکومت ایران خود را پرچم دار وحدت می داند اما بین افراد، احزاب و جریان های مختلف در جهان اسلامی فرق می گذارد و تبعیض قائل می شود. حکومت برای دستیابی به وحدت با اهل تسنن و دیگر مذاهب اسلامی تلاش می کند اما در همین حال بسیاری از مراجع، علما، فقها، خطبا، طلاب حوزه های علوم دینی در جهان تشیع را مورد انواع ظلم، ستم، شکنجه، حصر خانگی و دیگر انواع رفتارها و اقدام های ناهنجار قرار داده است.

مقام های تهران در دستیابی به وحدت شیعه ناتوان مانده اند و حتی برای تحقق این امر، گام بر نمی دارند اما مدعی سعی و تلاش برای وحدت با پیروان دیگر مذاهب به خصوص اهل تسنن هستند، اهل تسننی که بخش زیادی از آنان تندرو هستند و با پیروی از اعتقادات و افکار بزرگان منحرف خود مانند ابن تیمیه، دست به کشتار میلیون ها شیعه و انسان دیگر در سراسر جهان زده اند.

دوگانگی حکومتِ ایران موجب شد که امسال برخی از چهره های سرشناس اهل تسنن این کشور مانند مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان و عبدالصمد ساداتی، امام جمعه شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان، کنفرانس وحدت را تحریم کرده و در آن حضور نیابند. عدم حضور این افراد به منزله شکستی دیگر برای تهران در مسیر دستیابی به وحدت اسلامی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا