اخباراروپاجهان

طرح قطعنامه ضد سیاست‌های اسلام‌هراسانه در شورای اروپا

با بررسی قطعنامه اخیر شورای اروپا که احتمالا در روزهای آتی تصویب شود، می توان گفت این قطعنامه، فراخوانی برای اقدام علیه‌ اسلام‌هراسی در اروپا به شمار می رود.

این قطعنامه در حالی تصویب خواهد شد که کشورهای مختلف اروپایی شاهد افزایش اقدام های ضد اسلامی و علیه مسلمانان، که همه آن در قالب اقدام های اسلام هراسانه می گنجد، بوده است.

در حالی که اسلام‌هراسی در اروپا از سوی سیاستمدارانی که از لفاظی‌های ضد اسلامی برای مقاصد سیاسی خود استفاده می‌کنند، افزایش یافته، نمایندگان پارلمان از ۴۶ کشور در جلسه عمومی مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) به قطعنامه‌ای رأی خواهند داد که مقام های چندین کشور اروپایی را به عادی‌سازی تبعیض متهم می‌کند و خواستار اقدام دولت برای پرداختن به اسلام‌هراسی به عنوان نوعی نژادپرستی است.

تحقیقات و توصیه‌های عفو بین‌الملل از جمله منابعی است که گزارش PACE بر اساس آن تهیه شده است.

پیش از بحث و رأی‌گیری، نیلز مویژنیکس، مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در اروپا، گفت: این قطعنامه باید زنگ خطری باشد. قوانین، سیاست‌ها و شیوه‌های نژادپرستانه جایی در اروپا ندارند.

جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان اغلب به طور رسمی ثبت نمی‌شوند یا به طور مؤثر مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

نظارت بر مردان، زنان و حتی کودکان مسلمان به آسانی به عنوان یک عمل عادی پذیرفته شده و طیفی از اقدام های ضد تروریسم در خارج از چارچوب سیستم‌های عدالت کیفری، بدون تدابیر کافی اجرا می‌شود.

عدم تحمل، تعصب و تبعیض روزمره که بسیاری از مسلمانان تجربه می‌کنند نوعی نژادپرستی است.

قوانین مختلف در سراسر اروپا زنان مسلمان را از پوشیدن نمادهای مذهبی و لباس پوشیده در محل کار، مدارس و عموماً در انظار عمومی منع می‌کند.

سیاست‌گذاران باید از لفاظی‌های نژادپرستانه و تبعیض آمیز علیه مسلمانان دست بردارند و فوراً برای اطمینان از اینکه آنها می‌توانند از حقوق اساسی خود در برابری و کرامت برخوردار شوند و زندگی خود را بدون تبعیض زندگی کنند، اقدام کنند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: زمانی که سیاستمداران ترس‌آفرین برای به دست آوردن رأی، مسلمانان را شیطانی جلوه می‌دهند، مهم‌تر از هر زمان دیگری است که جوامع مسلمان بتوانند صدای خود را به گوش سیاستمداران برسانند.

انتظار می‌رود که پس از تصویب گزارش مرتبط در کمیته برابری و عدم تبعیض مجمع با اتفاق آرا، این قطعنامه در جلسه عمومی مجمع پارلمانی شورای اروپا با رأی اکثریت تصویب شود.

در ۱ ژوئن ۲۰۲۲، عفو بین‌الملل یک بررسی منطقه‌ای از اسلام‌هراسی در اروپا را به کمیته برابری و عدم تبعیض PACE ارائه کرد که در آن نشان می‌دهد چگونه تعدادی از کشورها مسلمانان را در معرض طیف وسیعی از اقدام ها، قوانین، سیاست‌ها و شیوه‌های تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه قرار داده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا