اخبارجهانجهان اسلام

  نگاهی به یکی از مساجد فعال شیعی بمبئیِ هندوستان

مسجد حیدری در شهر بمبئی در کشور هندوستان، یکی از مراکز مهم دینی و مذهبی شیعیان در این کشور به شمار می رود.

روزنامه “تایمز آف ایندیا” در گزارشی مفصل به فعالیت های این مسجد پرداخته و آن را فعال ترین مسجد شیعیان بمبئی توصیف کرده است.

مسجد حیدری بمبئی، بزرگ ترین مسجد شیعی است که احیاگران شعائر حسینی را به سوی خود جذب می کند.

این مسجد همچنین با حمایت از فقرا و نیازمندان، خود را در دل آنها جای داده است.

این جملاتی است که در گزارش توصیفی روزنامه “تایمز آف ایندیا” که به زبان انگلیسی منتشر شده، درباره مسجد “حیدری” واقع در بمبئی هندوستان آورده شده است‌.

این گزارش در ادامه از خدمات دینی و‌ انسانی ارائه شده از سوی مسجد “حیدری” که بزرگ ترین مسجد مسلمانان شیعه در مسیر “میرا” در شهر بمبئی در ایالت ماهاراشترای هند به شمار می‌آید، قدررانی کرد.

این روزنامه، پژوهشی را در قالب این گزارش تهیه و منتشر کرده که خبرگزاری اخبار شیعه آن را ترجمه نمود.

این پژوهش درباره تاریخ ساخت مسجد، اهمیت، مکان و جایگاه آن، فعالیت‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهد، صحبت کرده که بارزترین آنها برپایی شعائر مقدس حسینی و رسیدگی به فقرا و خانواده‌های بی‌سرپرست و ایتام است.

این روزنامه به تبیین اهمیت وجود چنین مسجدی در منطقه می‌پردازد و می‌نویسد: هیچ مسجد شیعی از کولابا تا بلغار به استثنای دونگری مشهور و یا مسجد موغال و مسجد خوجه وجود ندارد، اما مسجد «حیدری» از حیث مساحت ساختمانی و طراحی معماری و دروازه‌ی بزرگش، با آنها برابری می کند.

این روزنامه به نقل از “ساجد حسین” رئیس هیات مدیره مسجد، می‌گوید: جامعه‌ی تشیع در بمبئی، نیاز مبرمی به ساخت چنین مسجدی داشت، به ویژه برای اقامه‌ نمازهای جماعت، احیای مناسبت‌های مربوط به اهل بیت علیهم السلام و اقامه‌ شعائر مقدسه‌ ایشان.

وی افزود: این مسجد، دو طبقه است که طبقه اول و همکف مختص اعضا و مدیران مسجد بوده و طبقه دوم به نمازگزاران اختصاص پیدا کرده است.

همچنین تعداد اندکی اتاق به عنوان دارالضیافه برای سخنران های میهمان که به آنجا می‌آیند، ساخته شده است.

از سوی دیگر “مناظیر حسنین” مدیر صندوق مالی مسجد حیدری، گفت: این مسجد، تنها پذیرای شیعیان منطقه میرابهایاندر نیست، بلکه در زمان برگزاری مناسبت های مذهبی، شیعیان از اماکن و مناطق مجاوری همچون نالاسوبارا و بلغار نیز به اینجا می‌آیند.

وی افزود: بیش از ۴۰ روز، از روز اول ماه محرم، از سخنرانان دعوت می‌شود تا در مسجد سخنرانی‌هایی مذهبی ایراد کنند.

همانگونه که هر ساله روز عاشورا و اربعین امام حسین علیه السلام را با مشارکت شعرا و قصیده‌سرایانی که به تعظیم این فاجعه‌ دردناک می‌پردازند، زنده می دارند.

“نقی رضا عبدی” عضو هیات مدیره مسجد هم می‌گوید: این مسجد، دارای شش اتاق است که اجاره داده می شوند و با درآمدهای حاصل از آنها، در کنار کمک‌های مومنین به مسجد، هزینه‌های مسجد، خدمات  دینی و انسانی و نیز نگهداری از اموال حاصله، پوشش داده می شود.

وی افزود: ساختمان‌های مسجد همچنین برای برپایی دوره‌های فقهی و قرآنی برای کودکان به کارگرفته می‌شوند و این علاوه بر حمایت از فقرا و خانواده‌های آبرومند است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا