اخبارجهانجهان اسلام

هشداری نسبت به خطرات فزاینده ملی‌گرایی هندو در جهان

اقدام های ملی گرایانه و نژاد پرستانه هندوها روز به روز در حال افزایش است و می توان گفت که دیگر محدود به کشور هند نیست.

در همین راستا شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی مفصل در این باره، نسبت به خطرات فزاینده ملی‌گرایی هندو در جهان هشدار داد.

خبرگزاری الجزیره در گزارشی درباره خشونت‌های اخیر ملی‌گرایان افراطی هندو در بریتانیا؛ این اتفاقات را یک زنگ بیدارباش نامیده که نشان می‌دهد ناسیونالیسم هندو دیگر تنها در هند یک پدیده نگران‌کننده محسوب نمی‌شود و تبدیل به یک معضل جهانی شده است که صلح را در آینده تهدید می‌کند.

 در بخشی از این گزارش که توسط سامدیپ سن، استاد مطالعات توسعه بین‌المللی در دانشگاه روسکیلد نوشته شده، آمده: راست‌های افراطی هندو که شاخه‌های خارج از کشور حزب حاکم بهاراتیا جاناتا و متحدینی مانند شورای جهانی هندو این دیدگاه را نمایندگی می‌کنند، مدت‌های مدیدی است که به انتشار دیدگاه خود در سراسر جهان می‌پردازند.

حالا ولی وقایع اخیر بریتانیا نشان می‌دهد که رویای این ملی‌گرایان برای تبلیغ فلسفه سیاسی‌شان به روش‌های جدید و خشونت‌آمیز در خیابان‌های شهرهایی بسیار دور از هند در آستانه تحقق است.

۱۷ سپتامبر گروهی از مردان جوان هندو که سرود ملی‌گرایانه جنگ‌طلبانه بر لب داشتند، در خیابان‌های شهر لستر به مسلمانان حمله کردند. نوعی نمایش مردانگی و به عبارت بهتر قدرت‌نمایی غرور و شوونیسم هندو- که ملی‌گرایان این کشور همیشه آرزوی آن را داشته‌اند.

این تنش‌ها البته منحصر به این راه‌پیمایی اخیر نیست و مدت‌های زیادی در جریان بوده است. ماه می یک نوجوان مسلمان در لستر به دلیل حمله جمعیتی از ملی‌گرایان هندو در بیمارستان بستری شد. ماه اوت هم، پس از پیروزی تیم کریکت هند در برابر پاکستان، گروهی از هندوها در خیابان‌ها با شعار «مرگ بر پاکستان» به راه افتاده و سپس یک مرد سیک را زیر کتک گرفتند. گزارش‌های مشابهی درباره دومین مسابقه کریکت بین دو کشور نیز که در آن هند شکست خورد وجود دارد. در پاسخ، گروه‌هایی از مردان مسلمان نیز تظاهراتی برگزار کردند و پرچم یک مرکز مذهبی هندوها را پایین کشیدند.

در این زمینه سابقه طولانی همکاری بین ملی‌گرایان هندو و حزب محافظه‌کار بریتانیا را نباید ناگفته گذاشت- که نمونه‌اش را در حمایت هندوها از رقیب صادق‌خان در انتخابات شهرداری لندن در سال 2016 یا کمپین‌های هندوها علیه جرمی کوربین رهبر وقت حزب کارگر در انتخابات سال ۲۰۱۹ می‌توان به مشاهده نشست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا