آفریقااخبارجهان

افزایش گروه‌های تروریستی در آفریقا

دلارهای نفتی برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی، در به وجود آمدن گروه های تروریستی نقش مستقیم دارد.

قاره آفریقا به دلیل وجود فقر مادی و فرهنگی در آن، یکی از بیشترین مناطقی در جهان است که آماده به وجود آمدن گروه های تروریستی در آن است.

دیدبان الازهرِ مصر، با انتشار گزارشی، از افزایش عملیات های تروریستی در کشورهای آفریقایی در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی، خبر داد.

این دیده بان، در گزارش خود، خواهان افزایش اقدام های بین‌المللی، برای مقابله با رشد تروریسم در کشورهای آفریقایی شد.

بر مبنای این گزارش، تعداد عملیات‌های تروریستی انجام شده از سوی سازمان‌ ها و گروه های تروریستی و در رأس آن د۱عش، بوکوحرام و حرکت الشباب در ماه گذشته میلادی به ۵۴ عملیات رسیده که در مقایسه با ۴۵ عملیات انجام شده در ماه اوت، رشد چشمگیری داشته است.

این عملیات‌ها شامل بمب‌گذاری، ترور و حمله به مراکز مختلف بوده است. ۲۵۱ نفر در این عملیات‌ها به طور مستقیم به قتل رسیده‌اند، ۱۷۱ مجروح، ۱۲۹ مورد آدم‌ربایی و ۱۶ مورد اعدام نیز از دیگر تلفات عملیات‌های تروریستی انجام شده از سوی گروه‌های تروریستی در ماه گذشته میلادی بوده است. علاوه بر این صدها نفر نیز بر اثر این حملات تروریستی آواره شده‌اند.

دیدبان الازهر علت عمده افزایش این حملات تروریستی را رقابت بین القاعده و داعش برای نفوذ در آفریقا و تشدید درگیری‌ها مسلحانه بین این گروه‌ها به منظور دستیابی به منابع مالی بیشتر ذکر کرده است. به گفته این دیدبان این رقابت‌ها منجر به درگیری آشکار میان القاعده و داعش در آفریقا خواهد شد.

دیدبان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی تأکید کرد: با وجود اهمیت مقابله با خطرات و پیامدهای معضل تروریسم فرامرزی که آفریقا را محیطی مناسب برای ظهور، توسعه و فعالیت‌های خود قرار داده، توجه چندانی به آن نشده است.

این دیدبان تأکید کرد: در صورتی که جامعه بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط به‌سرعت و به صورت بنیادی با گسترش تروریسم در آفریقا مقابله نکنند، این امر صلح و امنیت بین‌المللی را در آینده تهدید خواهد کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا