اخبارجهانیمن

ابراز ناامیدی سازمان ملل از تمدید نشدن مجدد «توافقنامه آتش‌بس در یمن»

نزدیک به هشت سال از حمله ارتش عربستان سعودی و همپیمانانش به کشور یمن می گذرد. در این مدت میلیون ها یمنی کشته، زخمی و آواره شده اند و صدها هزار خانه، مدرسه، بیمارستان، پل و دیگر زیرساخت های این کشور مورد حمله قرار گرفت و نابود شد.

حدود دو ماه پیش آتش بسی میان طرفین درگیر در یمن آغاز شد و امید می رفت که این آتش بس تمدید شود اما گویا به دلایل مختلف، زمینه تمدید آن فراهم نشده و احتمالا درگیری ها دوباره آغاز شود.

به دنبال تمدید نشدن مجدد توافقنامه آتش‌بس در یمن، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نسبت به این مسئله ابراز ناامیدی و تاسف کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک گفت: ناامیدکننده است که می‌بینیم دو طرف بر سر پیشنهادهای جدید برای تمدید آتش‌بس توافق نکردند.

وی افزود: علی‌رغم تمدید نشدن آتش‌بس، اما مذاکرات همچنان ادامه دارد و هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن به بررسی گزینه‌هایی که برای هر دو طرف قابل قبول است ادامه می‌دهد.

دوجاریک در ادامه تاکید کرد: غیرنظامیان در یمن مستقیماً از آتش بس بهره بردند، زیرا فعالیت‌های نظامی از جمله حملات هوایی توسط نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، و حملات فرامرزی انجام شده توسط جنبش انصارالله متوقف شدند و تعداد تلفات غیرنظامیان به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

وی همچنین از دو طرف خواست آرامش خود را حفظ کنند، از هرگونه تحریک یا اقداماتی که ممکن است منجر به تشدید خشونت شود خودداری کنند، با یکدیگر تعامل کرده و بر تکمیل مذاکرات تمرکز کنند.

دوجاریک همچنین تصریح کرد: علی‌رغم ناامیدی سازمان ملل از وضعیت موجود، اما ما معتقد هستیم که این پایان راه نیست و همچنان زمان برای توافق دو طرف بر سر تداوم آتش‌بس وجود دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا