آفریقااخبارجهان

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای تمدید دوباره آتش بس در جنگ یمن

۱۰ خرداد ۱۴۰۱، بعد از حدود هفت سال و چند ماه حمله عربستان سعودی و همپیمانانش علیه یمن، با میانجیگری برخی اطراف بین المللی و توافق میان اطراف درگیر، آتش بس موقت در جنگ یمن آغاز شد.

آن آتش بس دو ماهه بود و بعد از آن یک بار تمدید شد.

حالا با پایان مهلت تعیین شده برای آتش بس موقت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، یک بار دیگر خواستار تمدید آتش بس در یمن شد.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد گزارش داد که آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد بین المللی در اظهاراتی گفت که از دوم ماه آوریل گذشته تا به امروز آتش بس یمن برای دومین بار تمدید شد تا طولانی ترین مرحله آرامش نسبی از زمان آغاز درگیری ها در سال ۲۰۱۵ محقق شود.

گوترش گفت: طرف های درگیر در جنگ یمن را نه تنها به تمدید آتش، بس بلکه به پذیرش کامل آن در راستای پیشنهاد “هانس گروندبرگ” نماینده ویژه خودم در امور یمن تشویق می کنم.

دبیرکل سازمان ملل افزود: آتش بس، نتایج ملموسی به همراه داشته که ملت یمن به شدت نیازمند آن بود و خشونت و خسارت های انسانی را تا حد زیادی کاهش داده است.

گفتنی است، «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، حدود دو ماه پیش از توافق طرف‌های درگیر در یمن، برای تمدید دو ماهه آتش بس خبر داد.

وی گفته بود: تمدید آتش بس جنگ یمن، در بر گیرنده تعهد طرف‌ها برای مذاکره به منظور دستیابی به یک توافق گسترده‌تر است.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف سعودی و حوثی ها نقض شده به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد، پیش از این، یک بار تمدید شده بود. تمدید دو ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان خواهد یافت.

پیش از این “هشام شرف عبدالله” وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن، در دیدار با “هانس گروندبرگ” نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن گفت: نیازها و مطالبات به حق مردم یمن، باید در آتش‌بس در نظر گرفته شود. آنچه صنعا درخواست می‌کند نمی‌ توان آن را پیش‌شرط تلقی کرد، بلکه خواسته‌های صرفاً بشردوستانه است و اگر طرف مقابل برای پایان دادن به تهاجم نظامی و رفع محاصره جدی باشد، نبایستی این موضوع محل اختلاف یا مذاکره باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا