اخبارافغانستانجهانجهان اسلام

ده ها شهید و زخمی در پی انفجار تروریستی روز جمعه در دشت برچی کابل

صبح روز گذشته، جمعه، یک حمله انتحاری دیگری توسط سنی های تندروی داعش علیه شیعیان افغانستان رخ داد.

این حمله نیز مانند بسیاری از حمله های گذشته، ده ها شهید و زخمی بر جای گذاشت.

صبح روز جمعه، هشتم مهر ماه ۱۴۰۱، رسانه های محلی افغانستان، از وقوع یک حمله انتحاری در یک مرکز آموزشی در غرب شهر کابل پایتخت افغانستان خبر دادند.

به گفته خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان، این حمله در مرکز آموزشی «کاج» در منطقه “دشت برچی” کابل روی داد.

سنی های تندروی داعش مسئولیت حمله به مرکز آموزشی کاج را به عهده گرفتند‌.

هنوز آمار دقیقی از تلفات این حمله مهیب منتشر نشده، اما منابع محلی می‌گویند که در این حمله انتحاری بیش از 60 دانش آموز دختر و ده‌ها دانش آموز پسر شهید شده‌اند. ده‌ها دختر و پسر دانش آموز نیز زخمی شده‌اند.

طالبان اما اعلام کرده‌اند که در این حمله 19 نفر شهید و 27 نفر دیگر زخمی‌ شده‌اند؛ آماری که با آنچه شاهدان عینی و منابع محلی ارائه می‌کنند، تفاوت بسیار زیاد دارد.

بر اساس برخی گزارش های منایع محلی، در این حمله دستکم 32 دانش آموز شهید و 50 تن دیگر زخمی شدند.

دشت برچی، منطقه‌ای عمدتا شیعه‌نشین و محل سکونت جامعه اقلیت هزاره در کابل، در یک سال و چند ماه اخیر، بارها و بارها هدف خونین‌ترین و مرگبارترین حملات انتحاری افراط‌گرایان افغانستان قرار گرفته است.

شیعیان هزاره سالها است که هدف حملات «سیستماتیک» و «هدفمند» قرار می‌گیرند و فعالان هزاره، این حملات را «قتل عام» و «جنایت ضد بشری» می‌خوانند.

آنها خواستار به رسمیت شناختن کشتار هزاره‌ها به عنوان «نسل‌کشی» توسط سازمان ملل و جامعه جهانی هستند و می‌گویند باید یک مکانیزم ویژه برای حفاظت از هزاره‌ها روی دست گرفته شود.

شهروندان هزاره حاکمان افغانستان را متهم به برخورد «تبعیض آمیز» می‌کنند و می‌گویند که آنها به دلیل تعصبات قومی و مذهبی، تأمین امنیت شیعیان هزاره را جدی نمی‌گیرند و در شماری از موارد نیز به دست داشتند در حملات تروریستی علیه هزاره‌ها، متهم هستند.

در همین حال کاربران شبکه های اجتماعی در کشورهای مختلف بخصوص افغانستان، نسبت به سکوت حکومت ها و رسانه های بین المللی به نسل کشی شیعیان افغانستان اعتراض کرده اند.

حساب کاربری “مهندس مصطفی” از کشور کویت با انتشار پستی در این باره نوشت: سکوت رسانه های غربی و شرقی و بخصوص عربی مقابل جنایت وقیحانه در افغانستان که منجر به کشته (شهید) شدن ۷۰ دختر و زخمی شدن ده ها نفر در یک عملیات انتحاری شد، در حالی رخ داد که مرگ یک دختر ایرانی چندین روز برنامه های شبکه هایشان را پر کرد، اما چشمانشان مقابل مرگ ۷۰ دختر (در افغانستان) کور شد و گوششان کر شد و زبانشان لال شد. اُف بر شما و بر مزدورانتان و بر کینه ای که بر فرزندان شیعه اهل بیت نبوت علیهم السلام دارید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا