اخبارجهانکویت

اعلام نتایج انتخابات کویت؛ نه نماینده شیعه به مجلس ملی این کشور راه یافتند

انتخابات مجلس ملی کویت، روز پنج شنبه، برگزار شد.

این انتخابات در حالی برگزار گردید که دوم مرداد ۱۴۰۱، امیر کویت به دلیل عدم همکاری مجلس و دولت، کابینه و مجلس را منحل کرد‌.

انتخابات مجلس ملی کویت، ساعت هشت صبح پنج شنبه، هفتم مهر ماه ۱۴۰۱ به وقت محلی، در پنج حوزه انتخاباتی آغاز شد و سرنوشت ۵۰ کرسی مجلس ملی این کشور مشخص گردید.

این انتخابات، تا ساعت ۲۰ یعنی پس از حدود ۱۲ ساعت پایان یافت و بر اساس گزارش‌ها، نتایج رسمی انتخابات، امروز شنبه اعلام شد.

در این دوره از انتخابات پارلمانی کویت، ۷۹۵ هزار و ۹۲۰ نفر واجد شرایط رای دادن بودند و نامزدهای راه یافته به مجلس برای یک دوره چهار ساله انتخاب شدند.

بر اساس نتایج اولیه اعلام شده، از مجموع ۵۰ کرسی، حدود ۲۸ کرسی به احزاب مخالف، ۱۰ کرسی به جریان های سلفی و اخوان المسلین، ۹ کرسی به شیعیان اختصاص یافت. در این میان دو کرسی هم به زنان رسید.

البته نتایج نهایی هنوز اعلام نشده و همچنان با اعداد و ارقام نسبتا نزدیک به هم ادامه دارد و در حال تغییر است.

گفتنی است، دوم مرداد ماه ۱۴۰۱، به دلیل عدم همکاری قوه مقننه و مجریه، “نواف احمد جابر الصباح” امیر دولت کویت با صدور یک فرمان، کابینه و مجلس کشور را منحل کرده بود.

این انتخابات در حالی برگزار شد که بیش از انتخابات‌ قبلی، امیدواری‌ها را به بهبود اوضاع سیاسی این کشور پررنگ کرد.

به گمان کارشناسان، آنچه انتخابات روز پنج شنبه را از انتخابات قبلی کویت متمایز می‌کند، حضور قابل توجه و شاید تا حدودی گسترده ی جریان‌های مخالف در این انتخابات بود.

لازم به یادآوری است، مجلس شورای ملی کویت، ۲۳ ژانویه ۱۹۶۳ تأسیس شد و بر اساس قانون اساسی این کشور، همه قوانین در کویت باید ابتدا به تصویب مجلس برسد و سپس امیر کویت آن را تایید کند.

نمایندگان پارلمان، حق دارند علاوه بر رأی عدم اعتماد به هر یک از وزرای پیشنهادی، از نخست وزیر و وزرا نیز سؤال کنند.

همان طور که در آمار اعلام شده نیز آمده بود، از مجموع ۵۰ کرسی مجلس ملی کویت، تنها ۹ کرسی یعنی کمتر از ۲۰ ٪ کرسی ها به شیعیان اختصاص یافته این در حالی است که آمار حکایت از آن دارد که شیعیان بین ۳۰ تا ۳۵ ٪ جمعیت کویت را تشکیل می دهد.

این بدان معناست که شیعیان در کویت مورد تبعیض قرار گرفته و از دستیابی به حقوق سیاسی خود به طور عادلانه محروم هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا