اخبارافغانستانجهان

از فشار طالبان در افغانستان تا مغاره نشینان بامیان و تهدید کوچ اجباری

هر چه زمان می گذرد و عمر حکومت سنی های تندروی طالبان در افغانستان بیشتر می شود، پرده ای دیگر از ظلم و ستم و جنایت های طالبان علیه شیعیان افغانستان در مناطق مختلف این کشور، بیش از پیش بر ملا می شود.

یکی از موضوعاتی که می توان در این باره به آن اشاره کرد این است که صدها خانواده در استان بامیان در مرکز افغانستان، در دل کوه و در مغاره‌های اطراف مجسمه‌های تاریخی بودا، مسکن گزیده‌اند؛ جایی‌که زندگی را به دشواری می‌گذرانند و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

ده ها خانواده شیعه افغانستانی از اهالی منطقه شیعه نشین بامیان، غارنشین هستند.

به تازگی، طالبان مغاره نشینان بامیان را تهدید به «کوچ اجباری» کرده‌اند و دستور داده‌اند که باید این مغاره‌ها را ترک کنند.

در همین حال کلیپی در شبکه‌های اجتماعی افغانستان دست به دست می‌شود که در آن دو زن ادعا می‌کنند که طالبان، خانواده‌های مغاره‌نشین را مجبور به کوچ از مغاره‌ها کرده‌اند.

یکی از این زنان می‌گوید که طالبان به آنها هشدار داده‌ که مغاره‌ها را ترک کنید و اگر ترک نکنید «دهان تان را پر از گلوله می‌کنیم.» او می‌گوید که نیروهای طالبان به عروسش دشنام داده‌اند و «هرچه از دهان‌شان بیرون شد» گفتند.

یکی دیگر از این زنان می‌گوید که طالبان گفته‌اند که دوره نظام جمهوری، دوره شما شیعیان هزاره بود و اکنون دوره ما است و باید از مغاره‌ها بیرون شوید.

طالبان، مغاره‌های بامیان را ملک دولت می‌دانند و می‌خواهند با کوچ دادن مغاره‌نشینان، این مغاره‌ها را تصرف کنند.

این گروه هنوز درباره اظهارات این زنان و ویدئوی منتشر شده واکنشی نشان نداده‌اند، اما این ویدیو به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی افغانستان نشر شده و رسانه‌های زیادی بر اساس آن خبر و گزارش تهیه کرده‌اند.

مغاره نشینان بامیان را عمدتا خانواده‌های بی‌سرپناه شیعیان هزاره تشکیل می‌دهند.

این خانواده‌ها در دوره حکومت قبلی افغانستان، از دنیای مهاجرت و از کشورهای ایران و پاکستان، به افغانستان برگشته‌اند.

آنها به دلیل مشکلات شدید اقتصادی و نداشتن سرپناه مشخص، در مغاره‌های استان بامیان مسکن گزیده‌اند و شماری از آنها بیش از یک و نیم دهه است که در این مغاره‌ها زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا