اخباراروپاجهان

نامگذاری یک خیابان به نام حضرت خدیجه سلام‌‌الله علیها در پاریس

در پی بالاگرفتن اقدام های اسلام ستیزانه ی راستِ افراطی در اروپای غربی طی سالهای اخیر ، نامگذاری یک خیابان به نام «حضرت خدیجه بنت خویلد» همسر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حومه شمال شرقی پاریس موجب بروز بحث و جدال های سیاسی دامنه داری، میان احزاب و گروههای فرانسوی شده است.

خیابان خدیجه بنت خویلد در شهرداری « اِسْتَنْ » در حومه شمال شرقی پاریس پایتخت فرانسه خشم حامیان جنبش راست افراطی را برانگیخت.

تصمیم شورای شهر این شهرک مهاجر نشین برای نامگذاری خیابانی به نام خدیجه بنت خویلد، همسر رسول خدا – صلی الله علیه و آله – نارضایتی گسترده ای را در میان حامیان جنبش راست افراطی در فرانسه برانگیخت و آنها از مقامات خواسته اند که برای لغو نامگذاری نمادین خیابان “دی پونتوا” مداخله کنند.

شهرداری « اِسْتَنْ » که در حومه شمالی پاریس قرار دارد، *پروژه بزرگداشت مقام زن * را به منظور ارج نهادن به تأثیراتی که در چندین کشور تاریخ ساز شدند، راه اندازی کرده بود و نام آنها را به صورت نمادین در خیابان های شهرداری به نمایش گذاشت.

«ژان دارک» قهرمان جنگ های قرن 15 میلادی میان فرانسه و انگلستان ، «مادر ترزا»کشیش هندی تبارِ فعالِ حمایت از محرومان، « ژوزفین بیکر» ، «فاطمه مرنیسی» نویسنده و جامعه شناس و فعال حقوق زنان مراکشی و «گرتا تونبرگ»فعال محیط زیست سوئدی پیش از این نامشان بر روی خیابانهای این شهر گذاشته شده بود.

برخی از اعضای جنبش راست افراطی فرانسه تصاویری از اعضای شورای شهر اِسْتَنْ که برخی از آنها اصالتا عرب و آفریقایی تبار هستند بازنشر کردند و یکی از فعالان راست افراطی مدعی شد که نامگذاری نمادین خیابان به نام همسر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله «دلیل واقعی این است که نظریه جانشینی بزرگ خطری واقعی برای فرانسه است.

File written by Adobe Photoshop? 4.0

«جایگزین بزرگ» نظریه‌ای است که توسط متفکر راست‌گرای فرانسوی رنو کامو (متولد 1946) تدوین شده است که می‌گوید فرانسه از توطئه‌ای رنج می‌برد که هدف آن تغییر بافت جمعیتی با ورود گسترده ی مهاجران آفریقایی، عربی و لاتین تبار است.

بسیاری بر این باورند که این نظریه نژادپرستانه است و نفرت نسبت به جوامع و اقلیت های حاضر در فرانسه را تقویت می کند.

شهرداری استن توسط یک شهروند فرانسوی الجزایری تبار به نام عزالدین طیبی که از سال 2014 به حزب کمونیست فرانسه پیوسته، اداره می شود.

احزاب کمونیست ، سوسیالیست و فرانسه تسلیم ناپذیر به رهبری ژان لوک ملانشون معمولا از افریقایی تبارها بویژه مراکشی و تونسی و الجزایری تبارها در ترکیب لیست های انتخاباتی خود استفاده می کنند و در مقابل احزاب راست میانه ( جمهوری خواهان) و راست افراطی ( اجتماع ملی) به شدت با ورود خارجی تبارها بویژه مسلمانان و عرب تبارها به قدرت مخالفت می نمایند.

«اریک زمور»چهره شاخص راست افراطی که تندترین مواضع را علیه مسلمانان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته فرانسه داشت نامگذاری خیابان به نام حضرت خدیجه همسر گرامی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را محکوم کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا