اخبارجهانعربستان سعودی

سازمان اندکس: دادگاه‌های عربستان سعودی تفاوتی بین آزادی بیان و اقدام های تروریستی قائل نیستند!

وضعیت زندان های عربستان سعودی به گونه ای است که هر از چند گاهی صدای اعتراضی یکی از سازمان ها و موسسه های بین المللی شنیده می شود و نسبت به این وضعیت هشدار می دهد.

سازمان اندکس، جدید ترین سازمان بین المللی حقوق بشری است که حالا معترض و منتقد شده و خواستار بهبود وضعیت در زندان های عربستان شده است.

سازمان اندکس که در زمینه شاخص سازی برای مفاهیم مختلف در کشورهای جهان فعالیت می‌کند، راجع به آزادی بیان در عربستان سعودی، معتقد است که این کشور از دادگاه‌ها به عنوان سلاحی برای یکسان جلوه دادن آزادی بیان با فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کند.

این سازمان همچنین در گزارشی اعلام کرد که استفاده‌ی ابزاری از دادگاه به منظور مبارزه با آزادی بیان در فضای مجازی باعث شده تا قوه‌ی قضائیه در این کشور فاسد شده و کارآیی خود را از دست بدهد تا جایی که علیه شهروندان این کشور مورد استفاده می‌شود.

این سازمان افزود: افراد بسیاری در این کشور به دلیل ساز و کارهای مبهم سیستم قضائی و به اتهام فعالیت علیه نظام سعودی محکوم به زندان و حتی اعدام شده‌اند و این امر باعث شده تا قضاوت درباره آنها از مسیر رعایت حقوق بشر خارج گردد. بدین ترتیب می‌توان دادگاه های این کشور را به نام دادگاه‌ تروریستی نامید.

لازم به ذکر است، این سخنان در حالی بر زبان مدیر عامل این سازمان «روس اسمیت» به مناسبت بازداشت خودسرانه “سلما شهاب” جاری شد که وی تاکید کرد، حکم صادر شده علیه دو زن بازداشت شده در زندان های این کشور، باعث شوکه شدن جهانیان شده است.

وی افزود: حکم زندان علیه زنان در این کشور نشان دهنده سرکوب شدید و روز افزون آزادی بیان در فضای مجازی توسط حاکمان این کشور است که باعث شده تا چنین پرونده‌هایی در دادگاه‌های کیفری تخصصی در این کشور دنبال شوند.

روس همچنین خاطر نشان کرد که دادگاه کیفری تخصصی در سال 2008 در این کشور تاسیس شد که هدف آن رسیدگی و تعقیب افراد مرتبط با عملیات تروریستی و مرتبط با گروه القاعده بود، که پس از اعتراض های سال های 2011 و 2012 که منجر به سلسله فعالیت‌های بهار عربی گردید، باعث شد تا این دادگاه به مسائل مربوط به فعالان سیاسی صلح طلبی که تنها نقطه نظری متفاوت با نظرات حاکمان کشور داشتند نیز ورود کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا