اخبارجهانجهان اسلام

ادامه نبرد سیاسی غرب و چین بر سر مسلمانان اویغور

دولت چین، مدت هاست که مسلمانان اویغور را زیر ظلم و ستم قرار داده و به شیوه های مختلف، آنان را سرکوب می کند.

در این میان، کشورهای غربی نه با هدف دفاع از مسلمانان، بلکه با هدف اعمال فشار علیه چین، همواره در دفاع از مسلمانان اویغور، مقابل دولت چین، موضع گیری می کنند.

نبرد سیاسی غرب و چین بر سر محکومیت حقوق بشری پکن به مجمع عمومی سازمان ملل و نهاد حقوق بشری این نهاد بین‌المللی رسیده است.

این خبر را روزنامه گاردین، در گزارشی فاش کرد و نوشت: قدرت‌های غربی در صورت ارائه قطعنامه‌ای در شورای حقوق بشر سازمان ملل که خواستار تشکیل یک کمیسیون مستقل برای بررسی موارد نقض حقوق بشر توسط چین در سین‌کیانگ هستند، خطر شکست احتمالی را می‌سنجند.

میشل باشله، کمیسر وقت حقوق بشر سازمان ملل متحد، ۳۱ آگوست، گزارشی منتشر کرد و مدعی شد شواهد روشنی از جنایت ها علیه بشریت توسط چین در جریان سرکوب مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ وجود دارد.

این اولین بار بود که سازمان ملل چنین ادعای جدی را علیه چین مطرح کرد، با این حال رهبران غربی تردید دارند که آیا قطعنامه‌ای را برای ایجاد مکانیسم تحقیقاتی درباره چین در شورای حقوق بشر که هفته گذشته در ژنو آغاز شد و تا هفتم اکتبر ادامه دارد، ارائه کنند یا خیر.

به همین خاطر دیپلمات‌های چین از قبل بسیج شده‌اند و سه‌شنبه گذشته سفیر چین در ژنو بیانیه‌ای با حمایت ۳۰ کشور صادر و دفتر حقوق بشر سازمان ملل را متهم کرد که بدون دستور و سیاسی عمل می‌کند.

با اینکه تعداد امضا کنندگان این بیانیه، ۱۰ کشور کمتر از ماه گذشته است که از خانم باشله خواسته بودند گزارش ضدچینی خود را منتشر نکند، اما به هر حال نشان از سختکوشی دیپلمات‌های چینی است.

گفتنی است چین به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و شکنجه آنها متهم است. این کشور همچنین به ایراد فشار بی‌امان به نزدیک به ۱۰ میلیون مسلمان ترک تبار در استان سین کیانگ متهم است که البته همه این اتهام ها را رد می‌کند.

نکته ای که در پایان باید به آن اشاره کرد این است که به نظر نمی رسد کشورهای غربی دلشان برای مسلمانان اویغور سوخته، بلکه فقط با هدف اعمال فشار علیه چین، به دفاع از مسلمانان اویغور می پردازند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا