اخباربحرینجهانجهان اسلام

گزارش مرکز حقوق بشر بحرین از شرایط غیرانسانی در زندان «جو»

هر از چند گاهی، خبری در رسانه های محلی بحرین یا رسانه های بین المللی منتشر می شود که از شرایط غیر انسانی بودن زندان های بحرین حکایت دارد.

در همین راستا یک نهاد حقوق بشری با تاکید بر وضعیت ناگوار بازداشت شدگان در زندان جو بحرین، خواستار آزادی این افراد و توقف شکنجه‌ها در این زندان شد.

مرکز حقوق بشر بحرین اعلام کرد که مسئولان اداره زندان «جو» در بحرین، برخی از زندانیان آزادی بیان از جمله «عبدالهادی خواجه» را تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار می‌دهند.

مرکز حقوق بشر بحرین، در ادامه اعلام کرد که زندانیان آزادی بیان و سیاسی در زندان جو، تحت محاکمه‌های ناعادلانه‌ای قرار می‌گیرند و تنها اتهام آنها دفاع از حقوق خود و انتقاد از سیاست‌های حکومت آل خلیفه بوده است.

بر اساس گزارش این مرکز حقوق بشری، مسئولان زندان جو، اخیرا تعدادی از جلادانی که در گذشته زندانیان آزادی بیان را شکنجه می‌کردند، برای انجام وظایفی در سلول‌های زندان احضار کردند و این موضوع منجر به اعتراض و ناراحتی زندانیان از جمله “عبدالهادی خواجه” شده است.

بر اساس این گزارش، ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲ ارتباط “عبدالهادی خواجه” با خانواده‌اش قطع و از مراقبت‌های پزشکی نیز محروم شده است.

یکی از خواسته‌های وی این است که عاملان شکنجه در بین کارکنان زندان جو، اجازه ملاقات با زندانیان را نداشته باشند و زندانیان برای محاکمه به دادگاه‌ها سپرده شوند.

خواجه همچنین در یک تماس تلفنی اعلام کرد شکنجه در زندان جو متوقف نمی‌شود و بدرفتاری مقام های بحرینی با زندانیان تشدید شده و شرایط زندان همچنان مثل گذشته ناگوار و وخیم است.

خواجه که یکی از بنیانگذاران مرکز حقوق بشر بحرین بود نهم آوریل ۲۰۱۱ به شکلی خشونت آمیز توسط نیروهای امنیتی بحرین بازداشت شد.

وی تحت شکنجه‌های جسمانی، روانی و جنسی در محل بازداشتگاه خود قرار گرفته و حکم صادر شده در حق وی هشتم ژوئن ۲۰۱۱ خارج از چارچوب قوانین کیفری بحرین و نیز معیارهای بین‌المللی برای محاکمه عادلانه است.

در مقابل، منامه، خواجه و ۲۰ تن از مدافعان حقوق بشر را به توطئه علیه نظام حاکم متهم و هفت تن از آنها را به صورت غیابی محاکمه کرد.

دانمارک آوریل سال ۲۰۲۱ از بحرین خواست که خواجه را که دارای تابعیت دانمارکی است، به علت وخامت وضعیت سلامتی‌اش به دانمارک تحویل دهد، اما یک روز پس از این درخواست، شورای عالی قضایی بحرین اعلام کرد که وضعیت سلامت خواجه مناسب است و نیازی به این کار نیست.

از سوی دیگر مرکز حقوق بشر بحرین، خواستار راه اندازی کمپینی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برای آزادی این فعال سیاسی بحرینی و دیگر زندانیان آزادی بیان شد.

این مرکز تاکید کرد که طی یک دهه گذشته، گزارش‌های زیادی درباره وضعیت اسفناک و ناگوار زندان‌های آل خلیفه منتشر شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا