اخبارافغانستانجهان

بازگرداندن بیش از ۵۰ هزار پناهجوی افغانستانی از ایران به افغانستان

وزارت امور مهاجرین طالبان اعلام کرد بیش از ۵۰ هزار پناهجوی افغانستانی در یک ماه گذشته از ایران به افغانستان بازگردانده شدند.

به گزارش رسانه‌های افغانستان، باسط انصاری، سخنگوی این وزارتخانه گفت در دیدار اخیر بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل با خلیل الرحمان حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین طالبان، درباره وضعیت مهاجران افغان در ایران گفت‌وگو شد.

او افزود که در این دیدار قرار شد کشورهای همسایه افغانستان به ویژه ایران در زمینه اشغال افراد بازگردانده شده به افغانستان، با طالبان همکاری کنند.

این در حالی است که فعالان حقوق پناهجویان نسبت به بازگرداندن پناهجویان افغانستانى از ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

آصفه، فعال حقوق مهاجران در ایران، به طلوع‌نیوز گفت: «با اتمام طرح سرشماری مهاجرین فاقد مدرک در ایران روند اخراج‌های اجباری مجددا آغاز شده است که این موضوع مهاجرین را با چالش‌های مختلفی مواجه ساخته است.»

به گفته سفیر ایران در کابل، طی ماه‌های اخیر روزانه دست‌کم سه هزار پناهجوی افغانستانى وارد ایران شده‌اند.

فروردین‌ماه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در نشست همسایگان افغانستان که در چین برگزار شد ادعا کرد که در هفت ماه گذشته حدود یک میلیون افغان وارد ایران شده‌اند و اکنون رقم پناهجویان افغانستانى در کشور به پنج میلیون نفر رسیده است.

پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان، موج مهاجرت از این کشور تشدید شده است و افراد بسیاری تلاش دارند به هر روشی از وطن خود بگریزند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی نیز از اخراج پناهجویان افغانستانى از ترکیه و بازگرداندن آنان به افغانستان منتشر شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا