اخبارافغانستانجهانجهان اسلام

از ضرب و شتم تا ممانعت مرزبانی ایران از عبور زائران افغانستانی

حدود ۱۰ روز پیش، خبرگزاری اخبار شیعه با انتشار تصاویر و ویدئویی از ضرب و شتم زائران افغانستانی توسط نیروهای مرزبانی ایران، هنگام ورود به خاک عراق خبر داد.

حالا و بعد از گذشت چند روز، یک بار دیگر هم نیروهای مرزبانی ایران از عبور زائران افغانستانی در مرز شلمچه ممانعت می کنند.

بنابر گزارش های رسیده به اخبار شیعه، جمعی از شیعیان افغانستانی که یکشنبه، 27 شهریور به مرز شلمچه رسیده اند، با ممانعت مرزبانی ایران مواجه شده و نمی توانند برای زیارت عتبات وارد خاک عراق شوند.

مرزبانی ایران به بهانه آنکه مرزبانی عراق اقدام به بستن مرزها نموده، از عبور این زوار ممانعت بعمل می آورد، حال آنکه منابع مورد اعتماد اخبار شیعه در تماس با مقام های وزارت کشور عراق تایید کردند که مرزهای ورودی به عراق برای زواری که دارای ویزای زیارتی باشند، باز است.

ویدئوهایی که توسط این زوار ارسال شده، حکایت از آن دارد که اکثرا دارای گذرنامه قانونی هستند و همراه با زنان و کودکان و افراد سالخورده در گرمای منطقه مرزی بلاتکلیف و معطل مانده اند و علیرغم اصرار و التماس به مرزبانی نیروی انتظامی ایران، همچنان از عبور ایشان ممانعت بعمل می آید.

این زوار بلاتکلیف و دور از امکانات زیست مناسب در موکب های مرزی موقتا اسکان پیدا کرده اند تا اجازه عبور به سمت عتبات مقدسه به ایشان داده شود.

گزارش های تکمیلی و مصاحبه هایی که رسانه های رسمی ایران هم با این زوار انجام داده اند حکایت از آن دارد که مهاجرین افغانستانی مقیم ایران در طول هفته های پیش از اربعین در انتظار صدور برگه عبور یا گذرنامه پناهندگی برای سفر به عراق بوده اند و این مدارک تا پیش از اربعین بدست ایشان نرسیده و ظرف روزهای اخیر مدارک مذکور صادر و زوار بلافاصله عازم مرز شده اند که اکنون با ممانعت مرزبانی ایران مواجه شده اند.

در بخشی از ویدئوها، بعضی از این افراد تایید می کنند که شیعیان پاکستانی و حتی ایرانی اجازه عبور از مرز دارند اما نسبت به زوار افغانستانی تبعیض روا داشته می شود.

در هفته ها و روزهای منتهی به اربعین حسینی هم، شیعیان افغانستانی که از ظلم و جور سنی های تندروی طالبان گریخته و عازم زیارت اربعین بودند با بدرفتاری مرزبانان ایرانی مواجه شده بودند.

شیعیان مظلوم افغانستان هم از ظلم و کشتار و سرکوب طالبان خسته و غمگین و آواره هستند هم در سایر بلاد قربانی تبعیض و بدرفتاری می باشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا